2020
|
1. |
Haugen, Vivian D.; Haugen, Richard. Spesialpedagogisk tilrettelegging i skolen. Cappelen Damm Akademisk 2020 (ISBN 978-82-02-54213-9) 284 s. UiT
Untitled
|
2019
|
2. |
Haugen, Richard. Relasjonsvansker blant barn og unge. Cappelen Damm Akademisk 2019 (ISBN 978-82-02-61264-1) 208 s. UiT
Untitled
|
2017
|
3. |
Haugen, Richard. Barns utvikling. I: Pedagogisk mangfold - i et samfunnsperspektiv. Universitetsforlaget 2017 ISBN 978-82-15-02819-4. s. 188-207 UiT
Untitled
|
|
4. |
Haugen, Richard. Barns utvikling i skolealder. Cappelen Damm Akademisk 2017 (ISBN 978-82-02-56049-2) 186 s. UiT
Untitled
|
2015
|
5. |
Haugen, Richard. Barns utvikling i barnehagealder. En utviklingspsykologisk innføring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk 2015 (ISBN 978-82-02-47851-3) 184 s. UiT
Untitled
|
2014
|
6. |
Haugen, Richard. Barns utvikling i førskolealderen. I: Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk 2014 ISBN 978-82-02-40626-4. s. 99-126 UiT
Untitled
|
|
7. |
Haugen, Richard. Emosjonelle vansker. I: Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk 2014 ISBN 978-82-02-40626-4. s. 127-145 UiT
Untitled
|
|
8. |
Haugen, Richard. Utviklingshemning, autisme og hjerneskade. I: Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk 2014 ISBN 978-82-02-40626-4. s. 264-283 UiT
Untitled
|
|
9. |
Haugen, Richard; Lie, Branka Marjanovic. Migrasjonsrelaterte vansker. I: Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk 2014 ISBN 978-82-02-40626-4. s. 199-219 HINN UiT
Untitled
|
|
10. |
Haugen, Richard; Nilsen, Vivian. Samspillsvansker og atferdsforstyrrelser. I: Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk 2014 ISBN 978-82-02-40626-4. s. 146-166 UiT
Untitled
|
|
11. |
Nilsen, Vivian; Haugen, Richard. Begrepsvansker-barns sviktende forståelse av ord. I: Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk 2014 ISBN 978-82-02-40626-4. s. 167-181 UiT
Untitled
|
2013
|
12. |
Haugen, Richard; Skogen, Eva. Holdninger og kommunikasjon. I: Å være leder i barnehagen (2. utgave). Fagbokforlaget 2013 ISBN 978-82-450-1450-1. s. 105-116 HIOA UiT
Untitled
|
|
13. |
Haugen, Richard; Skogen, Eva. Trivsel, stress og jobbtilfredshet. I: Å være leder i barnehagen (2. utgave). Fagbokforlaget 2013 ISBN 978-82-450-1450-1. s. 183-211 HIOA UiT
Untitled
|
|
14. |
Skogen, Eva; Haugen, Richard. Motivasjon og selvbestemmelse. I: Å være leder i barnehagen (2. utgave). Fagbokforlaget 2013 ISBN 978-82-450-1450-1. s. 117-151 HIOA UiT
Untitled
|
2010
|
15. |
Haugen, Richard. Barn og unges læringsmiljø 4 : Med vekt på lærevansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2010 (ISBN 978-82-7634-898-9) 362 s. UiT
Untitled
|
|
16. |
Haugen, Richard. Bokmelding: Motivasjon og selvforståelse. Norsk pedagogisk tidsskrift 2010 ;Volum 2. s. 183-184 UiT
Untitled
|
|
17. |
Haugen, Richard. Lærevansker - historikk og begrepsdefinisjoner. I: Barn og unges læringsmiljø 4 : Med vekt på lærevansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2010 ISBN 978-82-7634-898-9. s. 15-39 UiT
Untitled
|
|
18. |
Haugen, Richard. Lærevansker relatert til migrasjon og psykiske vansker. I: Barn og unges læringsmiljø 4 : Med vekt på lærevansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2010 ISBN 978-82-7634-898-9. s. 295-320 UiT
Untitled
|
|
19. |
Haugen, Richard. Lærevansker relatert til oppmerksomhetssvikt (ADHD), autisme og Tourette syndrom. I: Barn og unges læringsmiljø 4 : Med vekt på lærevansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2010 ISBN 978-82-7634-898-9. s. 271-294 UiT
Untitled
|
|
20. |
Haugen, Richard. Lærevansker relatert til sosial kompetanse. I: Barn og unges læringsmiljø 4 : Med vekt på lærevansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2010 ISBN 978-82-7634-898-9. s. 321-342 UiT
Untitled
|
|
21. |
Haugen, Richard. Lærevansker relatert til utviklingshemning. I: Barn og unges læringsmiljø 4 : Med vekt på lærevansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2010 ISBN 978-82-7634-898-9. s. 249-270 UiT
Untitled
|
|
22. |
Haugen, Richard. Nonverbale lærevansker. I: Barn og unges læringsmiljø 4 : Med vekt på lærevansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2010 ISBN 978-82-7634-898-9. s. 181-202 UiT
Untitled
|
|
23. |
Haugen, Richard; Nilsen, Vivian. Synsrelaterte lærevansker. I: Barn og unges læringsmiljø 4 : Med vekt på lærevansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2010 ISBN 978-82-7634-898-9. s. 203-226 UiT
Untitled
|
2008
|
24. |
Haugen, Richard. Barn og unges læringsmiljø 3 - med vekt på sosiale og emosjonelle vansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2008 (ISBN 978-82-7634-198-0) 555 s. UiT
Untitled
|
|
25. |
Haugen, Richard. Barn og unges læringsmiljø 3 - med vekt på sosiale og emosjonelle vansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2008 (ISBN 978-82-7634-198-0) 555 s. UiO
Untitled
|
|
26. |
Haugen, Richard. Emosjonelle vansker i form av angstlidelser og stemningslidelser. Hvordan kommer de til uttrykk?. I: Barn og unges læringsmiljø 3 - med vekt på sosiale og emosjonelle vansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2008 ISBN 978-82-7634-198-0. s. 107-134 UiT
Untitled
|
|
27. |
Haugen, Richard. Hva er sosiale og emosjonelle vansker?. I: Barn og unges læringsmiljø 3 - med vekt på sosiale og emosjonelle vansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2008 ISBN 978-82-7634-198-0. s. 15-42 UiT
Untitled
|
|
28. |
Haugen, Richard. Hvordan kan man hjelpe barn og ungdom med andre sosiale vansker?. I: Barn og unges læringsmiljø 3 - med vekt på sosiale og emosjonelle vansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2008 ISBN 978-82-7634-198-0. s. 417-447 UiT
Untitled
|
|
29. |
Haugen, Richard. Hvordan kan man hjelpe barn og ungdom med angstlidelser og stemningslidelser?. I: Barn og unges læringsmiljø 3 - med vekt på sosiale og emosjonelle vansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2008 ISBN 978-82-7634-198-0. s. 449-482 UiT
Untitled
|
|
30. |
Haugen, Richard. Hvordan kan man hjelpe barn og ungdom med atferdsforstyrrelser?. I: Barn og unges læringsmiljø 3 - med vekt på sosiale og emosjonelle vansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2008 ISBN 978-82-7634-198-0. s. 387-416 UiT
Untitled
|
|
31. |
Haugen, Richard. Påvirkningsfaktorer: Risikofaktorer versus beskyttelsesfaktorer. I: Barn og unges læringsmiljø 3 - med vekt på sosiale og emosjonelle vansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2008 ISBN 978-82-7634-198-0. s. 43-72 UiT
Untitled
|
|
32. |
Haugen, Richard. Sosiale vansker. Hvordan kommer de til uttrykk?. I: Barn og unges læringsmiljø 3 - med vekt på sosiale og emosjonelle vansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2008 ISBN 978-82-7634-198-0. s. 73-105 UiT
Untitled
|
|
33. |
Haugen, Richard; Lund, Thorleif; Ommundsen, Y; Ommundsen, Yngvar. Personality dispositions, expectancy and context in attributional thinking. Scandinavian Journal of Educational Research 2008 ;Volum 52.(2) s. 171-185 UiT UiO NIH
Untitled
|
|
34. |
Haugen, Richard; Lund, Thorleif; Ommundsen, Yngvar. Personality dispositions, expectancy and context in attributional thinking. Scandinavian Journal of Educational Research 2008 ;Volum 52.(2) s. 171-185 NIH UiT UiO
Untitled
|
|
35. |
Haugen, Richard. Barn og unges læringsmiljø, bind 3 - med vekt på sosiale og emosjonelle vansker. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2008 (ISBN 82-7634-198-5) 558 s. UiO
Untitled
|
2006
|
36. |
Bjerke, Tore; Haugen, Richard. Barne- og ungdomsperioden: viktige temaer. I: Barn og unges læringsmiljø 1. Grunnleggende prosesser i læring og utvikling. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2006 ISBN 9788276347111. s. 157-194 UiT
Untitled
|
|
37. |
Bjerke, Tore; Haugen, Richard. Tidlig utvikling: Modeller og sentrale teorier. I: Barn og unges læringsmiljø 1. Grunnleggende prosesser i læring og utvikling. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2006 ISBN 9788276347111. s. 119-156 UiT
Untitled
|
|
38. |
Haugen, Richard. Barn og unges læringsmiljø 1. Grunnleggende prosesser i læring og utvikling. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2006 (ISBN 9788276347111) 345 s. UiT
Untitled
|
|
39. |
Haugen, Richard. Barn og unges læringsmiljø 2 - med vekt på sosialisering, lek og tospråklighet. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2006 (ISBN 9788276347173) 171 s. UiT
Untitled
|
|
40. |
Haugen, Richard. Det nevrobiologiske grunnlag for atferd. I: Barn og unges læringsmiljø 1. Grunnleggende prosesser i læring og utvikling. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2006 ISBN 9788276347111. s. 45-65 UiT
Untitled
|
|
41. |
Haugen, Richard. Elever med særskilte opplæringsbehov. I: Barn og unges læringsmiljø 1. Grunnleggende prosesser i læring og utvikling. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2006 ISBN 9788276347111. s. 283-328 UiT
Untitled
|
|
42. |
Haugen, Richard. Hukommelse og glemsel med vekt på forholdet mellom innkoding, lagring og framhenting. I: Barn og unges læringsmiljø 1. Grunnleggende prosesser i læring og utvikling. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2006 ISBN 9788276347111. s. 93-116 UiT
Untitled
|
|
43. |
Haugen, Richard. Introduksjon. I: Barn og unges læringsmiljø 2 - med vekt på sosialisering, lek og tospråklighet. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2006 ISBN 9788276347173. s. 9-15 UiT
Untitled
|
|
44. |
Haugen, Richard. Introduksjon til sentrale pedagogisk-psykologiske teorier. I: Barn og unges læringsmiljø 1. Grunnleggende prosesser i læring og utvikling. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2006 ISBN 9788276347111. s. 13-43 UiT
Untitled
|
|
45. |
Haugen, Richard. Læring, begrepslæring og selvregulert læring. I: Barn og unges læringsmiljø 1. Grunnleggende prosesser i læring og utvikling. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2006 ISBN 9788276347111. s. 195-225 UiT
Untitled
|
|
46. |
Haugen, Richard. Motivasjon og selvoppfatning. I: Barn og unges læringsmiljø 1. Grunnleggende prosesser i læring og utvikling. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2006 ISBN 9788276347111. s. 253-282 UiT
Untitled
|
|
47. |
Haugen, Richard. Perseptuelle prosesser. I: Barn og unges læringsmiljø 1. Grunnleggende prosesser i læring og utvikling. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2006 ISBN 9788276347111. s. 67-92 UiT
Untitled
|
|
48. |
Haugen, Richard. Tenkning, resonnering og metakognisjon. I: Barn og unges læringsmiljø 1. Grunnleggende prosesser i læring og utvikling. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2006 ISBN 9788276347111. s. 229-252 UiT
Untitled
|
|
49. |
Lund, Thorleif; Haugen, Richard. Forskningsprosessen. Unipub forlag 2006 (ISBN 82-7477-236-9) 188 s. UiO
Untitled
|
|
50. |
Thorleif, Lund; Haugen, Richard. Forskningsprosessen. Unipub forlag 2006 (ISBN 82-7477-236-9) 188 s. UiO UiT
Untitled
|