2018
|
1. |
Nilsen, Anne Birgitta; Østerud, Svein. Fritt skolevalg skaper tapere. Dagsavisen 2018 OSLOMET UiO
Untitled
|
|
2. |
Østerud, Svein. Forsøg på at udforme uddannelsesmål for et medialiseret og globaliseret samfund. I: Fremtidsparat? Hinsides PISA - nordiske perspektiver på uddannelse. Hans Reitzels Forlag 2018 ISBN 978-87-412-7164-4. p. 259-284 UiO
Untitled
|
|
3. |
Østerud, Svein. Gjørv-rapportens langvarige øyeblikk.. I: Rapporten: Sjanger og styringsverktøy. Pax Forlag 2018 ISBN 978-82-530-4052-3. p. 34-59 UiO
Untitled
|
|
4. |
Østerud, Svein. På søken etter mediepedagogikkens teorigrunnlag: Utfordringer i vår globaliserte og medialiserte verden.. I: Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. Fagbokforlaget 2018 ISBN 9788245020731. p. 73-104 UiO
Untitled
|
2016
|
5. |
Hansen, Bjarne; Østerud, Svein. Om pedagogikk. Aschehoug & Co 2016 (ISBN 9788203360831) 146 p. UiO
Untitled
|
|
6. |
Østerud, Svein. Etterord. I: Om pedagogikk. Aschehoug & Co 2016 ISBN 9788203360831. UiO
Untitled
|
|
7. |
Østerud, Svein. Hva kan norsk skole lære av PISA-vinneren Finland?. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 2016 ;Volume 2.(2) p. 14-35 UiO
Untitled
|
2015
|
8. |
Smørdal, Ole; Østerud, Svein. An inquiry based writing workshop with iPads in a 4th grade science classroom. Changing Teaching and Learning Practices in Schools with Tablet-Mediated Collaborative Learning (#TMCL15): Nordic, European and International Views; 2015-06-08 - 2015-06-08 UiO
Untitled
|
|
9. |
Østerud, Svein. Kan vi lære å takle det uforutsette i en globalisert verden?. I: Pedagogikk for det uforutsette. Fagbokforlaget 2015 ISBN 9788245017687. p. 99-120 UiO
Untitled
|
2012
|
10. |
Sandvik, Margareth; Smørdal, Ole; Østerud, Svein. Exploring iPads in Practitioners' Repertoires for Language Learning and Literacy Practices in Kindergarten. Nordic Journal of Digital Literacy 2012 ;Volume 03. p. 204-221 UiO OSLOMET
Untitled
|
|
11. |
Østerud, Svein. Changing concepts of literacy. From reading and writing to cultural practices. I: Literacy practices in late modernity: Mastering technological and cultural convergences. Hampton Press 2012 ISBN 978-1612890678. p. 1-17 UiO
Untitled
|
|
12. |
Østerud, Svein. Innledning: Oslo, 22. juli 2011. I: 22. juli. Forstå - forklare - forebygge. Abstrakt forlag 2012 ISBN 978-82-7935-336-2. p. 9-29 UiO
Untitled
|
|
13. |
Østerud, Svein. Kan vi forstå terrorhandlingene som rammet oss 22. juli?. I: 22. juli. Forstå - forklare - forebygge. Abstrakt forlag 2012 ISBN 978-82-7935-336-2. p. 94-113 UiO
Untitled
|
|
14. |
Østerud, Svein. Literacy as Recontextualization: Reformulating the Norwegian Curriculum to Take Account of Student Engagement With Digital Media. I: Literacy practices in late modernity: Mastering technological and cultural convergences. Hampton Press 2012 ISBN 978-1612890678. p. 159-175 UiO
Untitled
|
|
15. |
Østerud, Svein. På tide med analyse. Dagbladet 2012 UiO
Untitled
|
|
16. |
Østerud, Svein. Terror via maske og spill. I: 22. juli. Forstå - forklare - forebygge. Abstrakt forlag 2012 ISBN 978-82-7935-336-2. p. 117-149 UiO
Untitled
|
|
17. |
Østerud, Svein. 22. juli. Forstå - forklare - forebygge. Abstrakt forlag 2012 (ISBN 978-82-7935-336-2) 308 p. UiO
Untitled
|
|
18. |
Østerud, Svein. 22. juli: Forstå, forklare, forebygge. Abstrakt forlag 2012 (ISBN 9788279353362) 308 p. UiO
Untitled
|
|
19. |
Østerud, Svein; Gentikow, Barbara; Skogseth, Egil G.. Literacy practices in late modernity: Mastering technological and cultural convergences. Hampton Press 2012 (ISBN 978-1612890678) UiB UiO
Untitled
|
2010
|
20. |
Beck, Christian Watkin; Engen, Thor Ola; Østerud, Svein; Øzerk, Kamil; Aasen, Joar. Sosialiseringsteoretikeren Anton Hoëm - en internasjonal plassering. I: Sosialisering - kunnskap - identitet. Oplandske Bokforlag 2010 ISBN 978-82-7518-184-6. p. 1-28 HINN SA/SH UiO
Untitled
|
|
21. |
Østerud, Svein. Kunnskap i skolen - kunnskap i samfunnet. I: Kunnskap i skolen. Tapir Akademisk Forlag 2010 ISBN 978-82-519-2504-4. p. 41-64 UiO
Untitled
|
|
22. |
Østerud, Svein. Virkningene av "Hjernevask". Dagsavisen 2010 (94) p. 4-4 UiO
Untitled
|
2009
|
23. |
Østerud, Svein. En didaktikk for demokratisk dannelse. I: Enter. Veien mot en IKT-didaktikk. Gyldendal Akademisk 2009 ISBN 978-82-05-39656-2. p. 191-213 UiO
Untitled
|
|
24. |
Østerud, Svein. Enter. Veien mot en IKT-didaktikk. Gyldendal Akademisk 2009 (ISBN 978-82-05-39656-2) 242 p. UiO
Untitled
|
|
25. |
Østerud, Svein. Foretrukken, forhandlende og oppositionel læsning. I: Medie- og kommunikationsleksikon. Samfundslitteratur 2009 ISBN 978-87-593-0997-1. p. 158-159 UiO
Untitled
|
|
26. |
Østerud, Svein. Mening. I: Medie- og kommunikationsleksikon. Samfundslitteratur 2009 ISBN 978-87-593-0997-1. p. 342-343 UiO
Untitled
|
|
27. |
Østerud, Svein; Knudsen, Ida Margrethe. Rom og tid i didaktiske modeller. I: Enter. Veien mot en IKT-didaktikk. Gyldendal Akademisk 2009 ISBN 978-82-05-39656-2. p. 33-57 HVL UiO
Untitled
|
|
28. |
Østerud, Svein; Schwebs, Ture. Mot en IKT-didaktikk. I: Enter. Veien mot en IKT-didaktikk. Gyldendal Akademisk 2009 ISBN 978-82-05-39656-2. p. 11-32 HVL UiO
Untitled
|
|
29. |
Østerud, Svein; Skogseth, Egil G.; Bliksrud, Magnus Johan. Læring med det romlige publiseringsverktøyet Memoz. To klasserom - to læringskulturer. I: Enter. Veien mot en IKT-didaktikk. Gyldendal Akademisk 2009 ISBN 978-82-05-39656-2. p. 69-94 UiO
Untitled
|
2008
|
30. |
Andersen, Knut G.; Skogseth, Egil G.; Østerud, Svein. Fra agora til nettfora. Historiske og politiske forutsetninger for medborger-literacy. I: Å være på nett. Kommunikasjon, identitets- og kompetanseutvikling med digitale medier. Cappelen Damm Akademisk 2008 ISBN 978-82-02-27895-3. p. 117-138 UiO
Untitled
|
|
31. |
Østerud, Svein. Finnes det en "tredje vei" i utdanningspolitikken?. I: Utdanning - venstre om! Fra forsvarstiltak til en radikal kunnskapspolitikk. Oslo: Sosialistisk Venstreparti 2008 ISBN 978-82-92952-01-6. p. 93-96 UiO
Untitled
|
|
32. |
Østerud, Svein; Arnseth, Hans Christian. Læring, sosialisering og identitetsutvikling i nettverkssamfunnet. I: Å være på nett. Kommunikasjon, identitets- og kompetanseutvikling med digitale medier. Cappelen Damm Akademisk 2008 ISBN 978-82-02-27895-3. p. 39-59 UiO
Untitled
|
|
33. |
Østerud, Svein; Skogseth, Egil G.. Mellom lobbyisme og opptøyer. Om Attac Norges konfrontative dialog for en demokratisk verdensøkonomi. I: Å være på nett. Kommunikasjon, identitets- og kompetanseutvikling med digitale medier. Cappelen Damm Akademisk 2008 ISBN 978-82-02-27895-3. p. 180-201 UiO
Untitled
|
|
34. |
Østerud, Svein; Skogseth, Egil G.. Å være på nett. I: Å være på nett. Kommunikasjon, identitets- og kompetanseutvikling med digitale medier. Cappelen Damm Akademisk 2008 ISBN 978-82-02-27895-3. p. 13-38 UiO
Untitled
|
|
35. |
Østerud, Svein; Skogseth, Egil G.. Å være på nett. Kommunikasjon, identitets- og kompetanseutvikling med digitale medier. Cappelen Damm Akademisk 2008 (ISBN 978-82-02-27895-3) 295 p. UiO
Untitled
|
2007
|
36. |
Østerud, Svein. Krever medieutviklingen en ny dannelsestenking?. I: Mediedanning og mediepedagogikk. Fra digital begeistring til kritisk dømmekraft. Gyldendal Akademisk 2007 ISBN 978-82-05-37167-5. p. 34-82 UiO
Untitled
|
|
37. |
Østerud, Svein. Literacy as recontextualisation: Reformulating the Norwegian curriculum to take account of student engagement with digital media. Media literacy and media as cultural techniques; 2007-06-07 - 2007-06-08 UiO
Untitled
|
|
38. |
Østerud, Svein. Literacy i digitaliseringens tidsalder. Den digitale skolesekken - digital kompetanse mellom gata og skolen; 2007-09-27 - 2007-09-27 UiO
Untitled
|
|
39. |
Østerud, Svein. Nye læringsmuligheter med IKT (Keynote-foredrag). NVU-konferansen: Hvordan fremme læring gjennom fellesskap på nett?; 2007-03-13 - 2007-03-14 UiO
Untitled
|
2006
|
40. |
Østerud, Svein. PISA- og TIMMS-undersøkelsene. Hvor viktige er de for norsk skole, og hvilke lærdommer kan vi høste?. I: Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør. Innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Fagbokforlaget 2006 ISBN 82-450-0396-4. p. 204-218 UiO
Untitled
|
|
41. |
Østerud, Svein; Schwebs, Ture; Nielsen, Liv Merete; Sandvik, Margareth. eLogg - et læringsmiljø for sammensatte tekster. Digital kompetanse 2006 ;Volume 1.(3) p. 214-226 HVL OSLOMET UiO
Untitled
|
2005
|
42. |
Østerud, Svein. Danning og dannelse i et historisk perspektiv. Landskonferansen "Kunnskap og likeverd" 2005; 2005-09-01 - 2005-09-01 UiO
Untitled
|
|
43. |
Østerud, Svein. Fire teser for norsk skole. Dagbladet 2005 UiO
Untitled
|
|
44. |
Østerud, Svein. Hvordan utvikle en god felles offentlig skole. En tredje vei i utdanningspolitikken. "Gi SV beskjed" - åpent møte om grunnskolen; 2005-04-14 - 2005-04-14 UiO
Untitled
|
|
45. |
Østerud, Svein. Kunnskaps- og læringssyn i møte med IKT. Regionsamling for lærende nettverk; 2005-09-06 - 2005-09-06 UiO
Untitled
|
|
46. |
Østerud, Svein. Literacy og konvergerende medier. KIM- konferansen; 2005-05-26 - 2005-05-26 UiO
Untitled
|
|
47. |
Østerud, Svein. Læring med IKT i skole og bibliotek - multifunksjonelle læringsressurser og internaksjon, læring og læringsmåter. Trenger vi en nasjonal forskningsagenda for teknologi og læring; 2005-01-10 - 2005-01-10 UiO
Untitled
|
|
48. |
Østerud, Svein. Nytt trusselbilde- behov for ny pedagogikk. Symposium om forsvarets pedagogiske grunnsyn; 2005-04-21 - 2005-04-21 UiO
Untitled
|
|
49. |
Østerud, Svein. Utdanning for informasjonssamfunnet - den tredje vei. Utdanning for informasjonssamfunnet - den tredje vei; 2005-02-10 - 2005-02-10 UiO
Untitled
|
|
50. |
Østerud, Svein. Utdanning for informasjonssamfunnet - hvorfor digital kompetanse?. IKT i Osloskolen - hvor er vi akkurat nå?; 2005-03-17 - 2005-03-17 UiO
Untitled
|