Dette er et bokprosjekt som har fått støtte fra Norsk faglitterære forfatter og oversetterforening (Nffo). Det er også skrevet kontrakt med Cappelen Damm Akademisk forlag.
Målet for prosjektet er å skrive en litteraturdidaktikk-bok for studenter på GLU 5-10 (og litteraturlærere i høyere utdanning).
Boken ønsker å ta opp de didaktiske grunnspørsmålene knyttet til undervisning i litteratur. Grunnskolelærerutdanningene skal bli femårige masterutdanninger, og kravene til utdanningene om forskningsbasering skjerpes. Litteraturdidaktikkens forhold til disiplinfaget og vitenksapliggjøringen av didaktikken må derfor tenkes på nytt.
Boken er tenkt delt i tre hovedkapitler med underkapitler og oppsummering
1. Perspektiver på litteraturarbeid i skolen
a. Åpningseksempel
b. Faglige grunnspørsmål
c. Didaktiske grunnspørsmål
2. Litteraturarbeid: Eksempelanalyser
a. Om faglig arbeid med litteratur
b. "Åpning" av tekster
c. Analyser av enkelttekster
d. Helhetlig faglig analyse
3. Å være litteraturlærer.
a. Rammer for arbeidet
b. Arbeidsmåter
c. Modellering
4. Oppsummering