- Elevrelasjoners betydning for trivsel og livskvalitet
- Hvilken betydning har de digitale relasjoner?
Et felles forskningsprosjekt mellom Universitetet i Tromsø og skoler i Tromsø kommune.
Hensikten med dette prosjektet er å knytte forskeren, lærerstudenten og skolen sammen, og slik bidra til at forskningsbasert kunnskap utvikles og tas i aktiv bruk. Som alle vet er skolen en viktig livsarena for barn og unge. Barnas opplevelser i skolehverdagen har stor betydning for deres sosiale utvikling. Mer spesifikk kunnskap om hvordan ulike trivselsfaktorer faktisk spiller inn vil, ved siden av å være av interesse i seg selv, være av grunnleggende betydning for tiltak og forandringer. Prosjektet fokuserer generelt på elevenes sosiale relasjoner i barne- og ungdomsskolen. Mer spesifikt vil studiet undersøke mønstre i sosial atferd mellom elevene, inklusive mobbing og digital mobbing. De digitale relasjoner er nye fenomener som vi foreløpig ikke vet så mye om. Både elever i 4.-10. klasse, deres foreldre og deres lærere vil få forespørsel om å delta i prosjektet. Pilotfasen av prosjektet ble gjennomført ved en skole i Tromsø 2012/13. Hovedprosjektet startet i 2013 med 6 skoler og vil etter planen strekke seg over flere år. Det er fra høsten 2015 utvidet til 7 skoler (Bjerkaker, Sommerlyst, Slettelva, Storelva, Workinnmarka, Gyllenborg og Fagereng), og er tilknyttet universitetsskoleprosjektet i Tromsø. Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved Universitetet i Tromsø er ansvarlig for studien. Den er godkjent av REK-Nord. Prosjektet samarbeider med Senter for Fremragende Lærerutdanning (ProTed).
Digital mobbing
Mobbing via mobil eller Internett er veldig ubehagelig. Alle typer erting og mobbing er vondt, men nettmobbing kan være ekstra ødeleggende fordi en ofte ikke kan se hvem som mobber. Bilder, video og tekst som blir spredd digitalt forsvinner ikke, og det kan spres raskt
Forskning og skoleutvikling
Det legges til rette for bachloroppgaver, masteroppgaver og PhD i prosjektet, samt dialogmøter på skolen for lærerne.
Prosjektbeskrivelse, dokumenter mm:
http://www.uit.no/tit