Cristin-prosjekt-ID: 413654
Sist endret: 16. januar 2024, 12:11

Cristin-prosjekt-ID: 413654
Sist endret: 16. januar 2024, 12:11
Prosjekt

Prediction and early identification of relational difficulties in infants and toddlers. - A sub-study of "Little in Norway: A study of children's development from pregnancy to 18 months"

prosjektleder

Vibeke Moe
ved RBUP Øst og Sør

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Seksjon sped- og småbarn ved RBUP Øst og Sør

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2013 Slutt: 30. september 2016

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Prediction and early identification of relational difficulties in infants and toddlers. - A sub-study of "Little in Norway: A study of children's development from pregnancy to 18 months"

Vitenskapelig sammendrag

Purpos: The study aims to increase knowledge about early signs of relational difficulties in infancy and early childhood. We will look at how early such difficulties can be identified and examine factors that can predict relational difficulties. Furthermore, we aim to investigate the interaction and relational difficulties over time to understand what influences developmental pathways in adaptive or risky directions. Research Method: A sub-study of "Little in Norway: A study of children's development from pregnancy to 18 months." This is a prospective, longitudinal study where families are followed from pregnancy until the child is 18 months old, with repeated measurement points during pregnancy and after birth. About 1000 families from all over the country have been included in collaboration with selected health stations. In this sub-study, a particular focus is on video analyses of interaction recordings between mother–child/father–child. We have such recordings at three points when the children are 6, 12, and 18 months old. Analyses of the interaction recordings will be viewed with other data from the "Little in Norway" study, such as questionnaires from parents/childcare, test observations of the child, and information from pregnancy. After the video recordings are analyzed, statistical data analyses will be conducted, including regression analyses and structural modeling analyses. Results: Publications are planned, particularly focusing on the significance of depressive symptoms in mothers, both during pregnancy and postpartum. We will also examine how the duration and severity of such difficulties affect the interaction with the children. Furthermore, planned publications will illuminate the hypothesis of "differential susceptibility to environmental influence," which suggests that individual differences in children's temperament will cause them to be differently affected by their surroundings and care environment. Practical Significance and Research Implications: For the healthcare system, increased knowledge about relational difficulties in infancy and early childhood could provide a basis for developing early and targeted interventions to help families, infants, and toddlers at risk for developmental deviations. Research implications include greater knowledge of and understanding of possible multifactorial causal relationships between early risk factors, interaction difficulties, and children's later development and mental health.

Tittel

Prediksjon og tidlig identifisering av relasjonelle vansker hos sped- og småbarn. - En delstudie av «Liten i Norge: En studie av barns utvikling fra graviditet til 18 måneder»

Sammendrag

Formål
Formålet med studien er få økt kunnskap om tidlige tegn på relasjonelle vansker i sped- og småbarnsalderen, blant annet vil vi se på hvor tidlig man kan identifisere slike vansker og undersøke faktorer som kan predikere relasjonelle vansker. Videre ønsker vi å undersøke samspill og relasjonelle vansker over tid, for å se hva som kan påvirke utviklingsveiene i adaptive eller risikofylte retninger. ForskningsmetodeEn delstudie av Liten i Norge: En studie av barns utvikling fra graviditet til 18 måneder. Dette er en prospektiv, longitudinell studie hvor familier følges fra svangerskap til barnet er blitt 18 måneder, med gjentatte målepunkter under graviditet og etter at barna er født. Det er inkludert omlag 1000 familier fra hele landet i samarbeid med utvalgte helsestasjoner. I denne delstudien er særlig videoanalyser av samspillsopptak mor – barn / far – barn et sentralt datamateriale. Vi har slike opptak ved tre tidspunkt, når barna er henholdsvis 6, 12 og 18 måneder gamle. Analyser av samspillsopptakene vil ses i sammenheng med øvrig datamateriale i Liten i Norge-studien, som spørreskjema fra foreldre / barnehage, testobservasjon av barnet og opplysninger fra svangerskap. Etter at videoopptakene er analysert, vil det gjøres statistiske analyser av datamaterialet, som regresjonsanalyser og strukturelle modelleringsanalyser.ResultaterDet planlegges publiseringer med særlig fokus på betydningen av depressive symptomer hos mødrene, både under svangerskap og i tiden etter fødsel. Vi vil også se på hvordan varighet og alvorlighet av slike vansker vil påvirke samspillet med barna. Det er videre planlagt publiseringer som vil belyse hypotesen om «differensiell mottagelighet for miljømessig påvirkning», som går ut på at individuelle forskjeller i barns temperament vil bidra til at de i ulik grad vil la seg påvirke av sine omgivelser og omsorgsmiljø.Praktisk betydning og forskningsmessige implikasjoner
For helsevesenet vil økt kunnskap om relasjonelle vansker i sped- og småbarnsalderen kunne gi et grunnlag for utvikling av tidlige og målrettede intervensjoner for å hjelpe familier og sped- og småbarn i risiko for skjevutvikling. Forskningsmessige implikasjoner omfatter større kunnskap om og forståelse av mulige multifaktorielle årsakssammenhenger mellom tidlige risikofaktorer, samspillsvansker og barns senere utvikling og mentale helse.

Vitenskapelig sammendrag

FormålFormålet med studien er få økt kunnskap om tidlige tegn på relasjonelle vansker i sped- og småbarnsalderen, blant annet vil vi se på hvor tidlig man kan identifisere slike vansker og undersøke faktorer som kan predikere relasjonelle vansker. Videre ønsker vi å undersøke samspill og relasjonelle vansker over tid, for å se hva som kan påvirke utviklingsveiene i adaptive eller risikofylte retninger. ForskningsmetodeEn delstudie av Liten i Norge: En studie av barns utvikling fra graviditet til 18 måneder. Dette er en prospektiv, longitudinell studie hvor familier følges fra svangerskap til barnet er blitt 18 måneder, med gjentatte målepunkter under graviditet og etter at barna er født. Det er inkludert omlag 1000 familier fra hele landet i samarbeid med utvalgte helsestasjoner. I denne delstudien er særlig videoanalyser av samspillsopptak mor – barn / far – barn et sentralt datamateriale. Vi har slike opptak ved tre tidspunkt, når barna er henholdsvis 6, 12 og 18 måneder gamle. Analyser av samspillsopptakene vil ses i sammenheng med øvrig datamateriale i Liten i Norge-studien, som spørreskjema fra foreldre / barnehage, testobservasjon av barnet og opplysninger fra svangerskap. Etter at videoopptakene er analysert, vil det gjøres statistiske analyser av datamaterialet, som regresjonsanalyser og strukturelle modelleringsanalyser.ResultaterDet planlegges publiseringer med særlig fokus på betydningen av depressive symptomer hos mødrene, både under svangerskap og i tiden etter fødsel. Vi vil også se på hvordan varighet og alvorlighet av slike vansker vil påvirke samspillet med barna. Det er videre planlagt publiseringer som vil belyse hypotesen om «differensiell mottagelighet for miljømessig påvirkning», som går ut på at individuelle forskjeller i barns temperament vil bidra til at de i ulik grad vil la seg påvirke av sine omgivelser og omsorgsmiljø.Praktisk betydning og forskningsmessige implikasjonerFor helsevesenet vil økt kunnskap om relasjonelle vansker i sped- og småbarnsalderen kunne gi et grunnlag for utvikling av tidlige og målrettede intervensjoner for å hjelpe familier og sped- og småbarn i risiko for skjevutvikling. Forskningsmessige implikasjoner omfatter større kunnskap om og forståelse av mulige multifaktorielle årsakssammenhenger mellom tidlige risikofaktorer, samspillsvansker og barns senere utvikling og mentale helse.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Vibeke Moe

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved RBUP Øst og Sør

Eivor Fredriksen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved RBUP Øst og Sør

Lars Smith

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved RBUP Øst og Sør
1 - 3 av 3