Cristin-prosjekt-ID: 404365
Sist endret: 3. desember 2013, 11:11

Cristin-prosjekt-ID: 404365
Sist endret: 3. desember 2013, 11:11
Prosjekt

Utvikling av "sosialt ansvarlighet" i verden i dag - et sentralt emne knyttet til undervisning av temaet: "demokrati og medvirkning" i grunnskole

prosjektleder

Victoria W. Thoresen
ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Høgskolen i Innlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag

Emneord

For • Utdanning • Demokrati • Medborgerskap • Deltakelse

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2006 Slutt: 31. juli 2007

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Utvikling av "sosialt ansvarlighet" i verden i dag - et sentralt emne knyttet til undervisning av temaet: "demokrati og medvirkning" i grunnskole

Sammendrag

Verdens samfunn har i løpet av de siste tiår anstrengt seg på å oppnå konsensus om sosialt ansvarlighet som en etisk forutsetning så vel som en forpliktelse i forhold til organisasjoners virksomhet og troverdighet. Men innholdet i begrepet "sosialt ansvarlighet" varierer sterkt og brukes av regjeringer, bedrifter og sivile organisasjoner på vidt forskjellige måter for å oppnå høyst forskjellige mål. Prosjektet vil ha tre hoveddeler. Del 1) Kartlegging: a) av hoveddefinisjoner på sosialt ansvarlighet? slik det fremstår i relevante faglitteratur. b) av de mest omfattende internasjonale tiltak knyttet til sosialt ansvarlighet. Del 2) Beskrivelser: a) av UNDPs Human Development Indeks, dets opphav og utvikling gjennom de siste 15 år. b) The Global Compact og the Global Monitoring Initiative c) The International Standards Organisations arbeid (2005-2008) med Veiledende Standard 2600 som omhandler kriterier for sosial ansvarligheten. Del 3) Tilrettelegging av oversikten slik at den kan brukes overfor lærerstudenter som forbereder seg til å undervise temaet: Demokrati og medvirkning. Prosjektet tar ikke mål av seg å dekke samtlige av de kontroversielle emner som inngår i temaet men heller prøver å synliggjøre diskursen som har utviklet seg det siste femtenår i den globale samfunnet omkring hovedprinsipper som menneskerettigheter, bærekraftig utvikling og corporate social responsibility (CSR).

Vitenskapelig sammendrag

Verdens samfunn har i løpet av de siste tiår anstrengt seg på å oppnå konsensus om sosialt ansvarlighet som en etisk forutsetning så vel som en forpliktelse i forhold til organisasjoners virksomhet og troverdighet. Men innholdet i begrepet "sosialt ansvarlighet" varierer sterkt og brukes av regjeringer, bedrifter og sivile organisasjoner på vidt forskjellige måter for å oppnå høyst forskjellige mål. Prosjektet vil ha tre hoveddeler. Del 1) Kartlegging: a) av hoveddefinisjoner på sosialt ansvarlighet? slik det fremstår i relevante faglitteratur. b) av de mest omfattende internasjonale tiltak knyttet til sosialt ansvarlighet. Del 2) Beskrivelser: a) av UNDPs Human Development Indeks, dets opphav og utvikling gjennom de siste 15 år. b) The Global Compact og the Global Monitoring Initiative c) The International Standards Organisations arbeid (2005-2008) med Veiledende Standard 2600 som omhandler kriterier for sosial ansvarligheten. Del 3) Tilrettelegging av oversikten slik at den kan brukes overfor lærerstudenter som forbereder seg til å undervise temaet: Demokrati og medvirkning. Prosjektet tar ikke mål av seg å dekke samtlige av de kontroversielle emner som inngår i temaet men heller prøver å synliggjøre diskursen som har utviklet seg det siste femtenår i den globale samfunnet omkring hovedprinsipper som menneskerettigheter, bærekraftig utvikling og corporate social responsibility (CSR).

Tittel

The development of "social responsibility" in the world today--a central theme related to the teaching of "citizenship" in school.

Sammendrag

The global community has during the last century endeavoured to acheive consensus about "social responsibility" as an ethical prerequisite as well as an obligation in relation to organisations' activities and trustworthiness. But interpretations of "social responsibility"vary immensely and the term is used by governments, businesses and civil society organisations in quite different ways to attain highly diverse goals. The project will map the main definitions of and activities about social responsibility and prepare the material in a manner so that it can be used in citizenship education in schools. The project does not attempt to cover all the controversial csr themes.

Vitenskapelig sammendrag

The global community has during the last century endeavoured to acheive consensus about "social responsibility" as an ethical prerequisite as well as an obligation in relation to organisations' activities and trustworthiness. But interpretations of "social responsibility"vary immensely and the term is used by governments, businesses and civil society organisations in quite different ways to attain highly diverse goals. The project will map the main definitions of and activities about social responsibility and prepare the material in a manner so that it can be used in citizenship education in schools. The project does not attempt to cover all the controversial csr themes.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Victoria W. Thoresen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet
1 - 1 av 1

Resultater Resultater

Education and empowerment for sustainable lifestyles.

Thoresen, Victoria W. 2010, Commission on Sustainable Development. Vitenskapelig foredrag

Miljø og forbruk, lyst og ansvar.

Thoresen, Victoria W. 2009, utenTitteltekst. Populærvitenskapelig foredrag

Promoting Sustainable Lifestyle Choices.

Thoresen, Victoria W. 2009, Climate Sustainability Platform. Vitenskapelig foredrag

Moving in new directions: Education and Climate Change.

Thoresen, Victoria W. 2009, Education for Climate Change. Vitenskapelig foredrag
1 - 5 av 18 | Neste | Siste »