Barnehagesektoren samler rundt to hundre år med ideer, forestilte idealer, praksiser og erfaringer. Når vi studerer dette historisk, så er både fortid, nåtid og fremtid aktuelle. Historie ses i dette prosjektet både som materialisert i tekst, bilde og fortellinger, og som sammenfiltrede hendelser i tid, sted og relasjon.
Prosjektet analyserer, dokumenterer og formidler kunnskap om nordisk og norsk (ut)danning i tidlig barndom i kontekst. Mer spesifikt bidrar prosjektet med historiske perspektiver på barn, barndom, barnehage og barnehagelærerutdanning i Norge, Norden og i en bredere generasjons- og internasjonal kontekst.
‘Historie’ som begrep: er ikke tenkt inn i statiske lineær-temporale begreper som distanserte studie av en uforanderlig svunnen fortid. Tvert imot kan historie, akkurat som danning, lek og kunst, forstås som noe flytende, prosessuelt (Ødegaard og Krüger 2012, Sadownik, Bastiansen & Gabi, 2022), som etymologisk fanger både handlinger for å søke kunnskap og for å bidra til kunnskap gjennom nettopp slik undersøkende og eksplorativ tilnærming (Thyssen et al. 2021; se også Barad 2017).[1]
Prosjektet tar opp, fra forskjellige historiske perspektiver, spørsmålet om hva som er hovedlinjene og særtrekkene i (ut)danning i tidlig barndom. Men like viktig er det å kunne gripe flokene, dilemmaene og spenningene som har utviklet seg de siste århundrene. Dette vil være nødvending kunnskap for å kunne gi bakgrunn for og ny innsikt i det som ofte omtales som en Nordisk eller til og med en norsk modell for barnehage politikk og pedagogikk pedagogikk. Historiografiske perspektiv, hvordan historien om utdanning i tidlig barndom i Norge og Norden kan forstås, som knyttet til danning, generasjon og bærekraft, er lite beskrevet tidligere.
[1] Ødegaard, Elin E. and Krüger, Thorolf (2012). Studier av barnehagen som danningsarena – sosialepistemologiske perspektiver. I: E. E. Ødegaard (red.). Barnehagen som danningsarena, 19–47 (Høgskolen i Bergen Biblioteket: Fagbokforlaget); Thyssen, Geert, Pieter Verstraete, Frederik Herman, Angelo Van Gorp and Sarah Van Ruyskensvelde (2021). “Introduction.” In: S. Van Ruyskensvelde, G. Thyssen, F. Herman, A. Van Gorp, and P. Verstraete (Eds.). Folds of Past, Present and Future: Reconfiguring Contemporary Histories of Education, 1–38 (Oldenbourg: De Gruyter); Barad, Karen (2017). Troubling Time/s and Ecologies of Nothingness: Re-turning, Re-Membering, and Facing the Incalculable. New Formations, 92 (5): 56–86.