2023
|
1. |
Bauer, Karen; Farstad, Randi; Opdal, Thea Selle; Otnes, Hildegunn. Responspraksiser i lærerutdanningen Den skriftlige interaksjonen mellom lærerstudenter og deres lærere i seks skriveprosesser. Acta Didactica Norden (ADNO) 2023 ;Volum 17.(3) s. - NTNU
Untitled
|
|
2. |
Dagsland, Sindre; Kvistad, Anne Holten; Otnes, Hildegunn. The Complexity of Assignment Design: Functional Dimensions and Semiotic Domains in Assignments Designed by Teachers in the NORM-project. The Journal of Writing Research 2023 ;Volum 14.(3) s. 343-373 NTNU
Untitled
|
|
3. |
Normann, Anita; Otnes, Hildegunn. Social annotation in teacher education - students’ written online dialogues during collaborative reading of an article. WRAB2023 - Writing Research Across Boarders; 2023-02-18 - 2023-02-22 NTNU
Untitled
|
2022
|
4. |
Bauer, Karen; Farstad, Randi; Otnes, Hildegunn. Teacher educators' written feedback practice. Sig Writing; 2022-06-20 - 2022-06-22 NTNU
Untitled
|
|
5. |
Bauer, Karen; Farstad, Randi; Otnes, Hildegunn. Å forske på egne responspraksiser - muligheter og utfordringer. Skriv!Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy; 2022-06-10 - 2022-06-11 NTNU
Untitled
|
|
6. |
Normann, Anita; Otnes, Hildegunn. Social annotation in teacher education - fostering collaborative reading, thinking and writing. SIG Writing Biennial Conference 2022; 2022-06-20 - 2022-06-22 NTNU
Untitled
|
|
7. |
Normann, Anita; Otnes, Hildegunn; Rasmussen, Maren Smedsrud. Lærerstudenters akademiske skriveopplæring-hvordan og av hvem?. Skriv!Les! 2022. Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy.; 2022-05-10 - 2022-05-11 NTNU
Untitled
|
|
8. |
Ofte, Ingunn; Otnes, Hildegunn. Collegial conversations about writing instruction in teacher education: Positions, perspectives and priorities. I: Samtale, samskrive, samhandle : Nye perspektiv på muntlighet og skriftlighet i samspill. Universitetsforlaget 2022 ISBN 978-82-15-05724-8. s. 163-184 NTNU
Untitled
|
|
9. |
Riis-Johansen, Marit Olave; Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. Innleiing: Samtale, samskrive, samhandle. I: Samtale, samskrive, samhandle : Nye perspektiv på muntlighet og skriftlighet i samspill. Universitetsforlaget 2022 ISBN 978-82-15-05724-8. s. 11-19 NTNU
Untitled
|
|
10. |
Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn; Aasen, Arne Johannes; Dragvoll, Johan. Å bygge eit forskingsmiljø. Historisk riss over skriveforskingsmiljøet i Trondheim. Lærekraft (100-årsjubileum for lærarutdanninga i Trondheim); 2022-10-03 - 2023-10-06 NTNU
Untitled
|
|
11. |
Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn; Riis-Johansen, Marit Olave. Samtale, samskrive, samhandle : Nye perspektiv på muntlighet og skriftlighet i samspill. Universitetsforlaget 2022 (ISBN 978-82-15-05724-8) 234 s. NTNU
Untitled
|
2021
|
12. |
Aa, Leiv Inge; Jølle, Lennart; Otnes, Hildegunn; Larsen, Ann Sylvi. Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden. I: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215050980. s. 11-17 NTNU
Untitled
|
|
13. |
Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn; Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred; Thygesen, Ragnar. Nye grep om skriveopplæringa. Forskingsfunn og praksiserfaringar. Universitetsforlaget 2021 (ISBN 9788215028705) 432 s. UiO UIA NTNU
Untitled
|
|
14. |
Normann, Anita; Otnes, Hildegunn. Social/interactive annotation in higher edication. NFEAP 2021 (Norwegian Forum for English for Academic Purposes); 2021-06-03 - 2021-06-04 NTNU
Untitled
|
|
15. |
Ofte, Ingunn; Otnes, Hildegunn. Skrivehandlinger og andre handlinger: Design av skriveoppgaver i lærerutdanninga. Högre utbildning 2021 ;Volum 11.(3) s. 49-66 NTNU
Untitled
|
|
16. |
Otnes, Hildegunn; Iversen, Harald Morten. Å lære å skrive. Tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring. 2.utgave.. Universitetsforlaget 2021 (ISBN 9788215052748) 248 s. NTNU
Untitled
|
|
17. |
Jølle, Lennart; Larsen, Ann Sylvi; Otnes, Hildegunn; Aa, Leiv Inge. Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden. Universitetsforlaget 2021 (ISBN 9788215050980) 312 s. NTNU
Untitled
|
2020
|
18. |
Otnes, Hildegunn; Iversen, Harald Morten; Solem, Marit Skarbø. Grammatikken i bruk. Revidert utgave.. Cappelen Damm Akademisk 2020 (ISBN 978-82-02-67152-5) 318 s. USN NTNU
Untitled
|
|
19. |
Otnes, Hildegunn; Opdal, Thea Selle; Bauer, Karen. Tre fagdidaktikeres responsstiler - og studentenes mottakelse av disse.. Seminar; 2020-09-22 - 2020-09-22 NTNU
Untitled
|
2019
|
20. |
Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Evensen, Lars Sigfred; Otnes, Hildegunn; Thygesen, Ragnar. Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice 2019 ;Volum 26.(1) s. 6-25 UiO UIA NTNU
Untitled
|
|
21. |
Kvistad, Anne Holten; Otnes, Hildegunn. Mottakerinstansen i skoleskriving - en studie av skriveoppgaver fra Normprosjektet. Nordic Journal of Literacy Research 2019 ;Volum 5.(2) s. 100-119 NTNU
Untitled
|
|
22. |
Otnes, Hildegunn. "Tenk deg at du er...". En studie av empatisk skriving på mellomtrinnet.. Konferansen "Skriv! Les!"; 2019-05-07 - 2019-05-09 NTNU
Untitled
|
|
23. |
Otnes, Hildegunn; Farstad, Randi. Digital storytelling (DST) i norsklærerutdanninga. Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt (NNMF7); 2019-10-23 - 2019-10-24 NTNU
Untitled
|
|
24. |
Otnes, Hildegunn; Ofte, Ingunn. Skrivehandlinger og andre handlinger: Design av akademiske skriveoppgaver i lærerutdanninga. Skriv! Les!; 2019-05-07 - 2019-05-09 NTNU
Untitled
|
|
25. |
Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. Acts of responding. Teachers’ written comments and students’ text revisions. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice 2019 ;Volum 26.(6) s. 700-720 NTNU
Untitled
|
|
26. |
Solheim, Randi; Matre, Synnøve; Evensen, Lars Sigfred; Igland, Mari-Ann; Otnes, Hildegunn. Ulike analytiske blikk på elevtekstar frå Normprosjektet (symposium). Skriv! Les! 2019; 2019-05-07 - 2019-05-09 NTNU
Untitled
|
2018
|
27. |
Hagland, Jan Ragnar; Nesse, Agnete; Otnes, Hildegunn. Skriftkunne og språkmedium. I: Norsk språkhistorie II : praksis. Novus Forlag 2018 ISBN 978-82-7099-848-7. s. 29-118 HVL NTNU
Untitled
|
|
28. |
Otnes, Hildegunn. Substantivfraser i elevtekster. Sig Writing; 2018-08-29 - 2018-08-31 NTNU
Untitled
|
|
29. |
Otnes, Hildegunn. Å designe relevante og presise skriveoppgaver. Seminar for eksamensnemnder som lager eksamen etter 10. trinn; 2018-03-12 - 2018-03-12 NTNU
Untitled
|
|
30. |
; Myklebust, Hege. Spor av dei andre. Adressivitet i argumenterande elevtekstar.. : NTNU 2018 200 s. HVL NTNU
Untitled
|
|
31. |
Otnes, Hildegunn; Ofte, Ingunn. Design av oppgaver i lærerutdanninga. Sig Writing; 2018-08-29 - 2018-08-31 NTNU
Untitled
|
2017
|
32. |
Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Berge, Kjell Lars; Krogh, Ellen. Writing education and assessment in Norwegian primary school – Results and experiences from a large-scale intervention study. Writing Research Across Borders (WRAB), Symposium; 2017-02-15 - 2017-02-18 NTNU UiO
Untitled
|
|
33. |
Otnes, Hildegunn. Elever beskriver objekter, fenomener og prosesser - noen språktrekk i beskrivende tekster på mellomtrinnet. Grep om skriveopplæring. Innsikter frå ny forsking på skriving og vurdering.; 2017-11-01 - 2017-11-03 NTNU
Untitled
|
|
34. |
Otnes, Hildegunn. Å designe skriveoppgaver i alle fag.. Kurs for grunnskolelærere i Oslo kommune.; 2017-11-13 - 2017-11-13 NTNU
Untitled
|
|
35. |
Otnes, Hildegunn; Iversen, Harald M.. Bruk av nominalfraser i elevtekster på 6. og 7. trinn.. Konferansen Skriv Les; 2017-05-07 - 2017-05-09 NTNU
Untitled
|
|
36. |
Otnes, Hildegunn; Kvistad, Anne Holten. Læreres design av skriveoppgaver i Normprosjektet - mottakere og formål i oppgavematerialet. Grep om skriveopplæring. Innsikter frå ny forsking på skriving og vurdering.; 2017-11-01 - 2017-11-03 NTNU
Untitled
|
|
37. |
Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. Formative assessment and acts of responding. Writing Research Across Borders (WRAB); 2017-02-15 - 2017-02-18 NTNU
Untitled
|
|
38. |
Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. Fra læreres responser til elevers revisjoner. Skriv! Les! 2017; 2017-05-09 - 2017-05-11 NTNU
Untitled
|
|
39. |
Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. Responshandlingar og revisjonspraksisar. Forskingsseminar; 2017-01-19 NTNU
Untitled
|
2016
|
40. |
Otnes, Hildegunn. Lyttehandlinger og lytteformål – perspektiver på lyttedimensjonen i ulike fagplaner og kontekster. I: 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på - om muntlig kompetanse og muntlighetsdidaktikk. Fagbokforlaget 2016 ISBN 978-82-450-1799-1. s. 71-87 NTNU
Untitled
|
|
41. |
Otnes, Hildegunn. Lytting – i norskfaget og hverdagslivet. LNUs landskonferanse; 2016-03-04 - 2016-03-05 NTNU
Untitled
|
|
42. |
Otnes, Hildegunn. Lytting som grunnleggende ferdighet. Profesjonskonferanse for lærere, skoleledere og lærerstudenter; 2016-09-14 - 2016-09-14 NTNU
Untitled
|
|
43. |
Otnes, Hildegunn. Å designe skriveoppgaver i norskfaget.. Kurs for norsklærere (5. - 10. trinn) i Oslo kommune; 2016-11-07 - 2016-11-07 NTNU
Untitled
|
|
44. |
Otnes, Hildegunn; Iversen, Harald M.. Å lære å skrive. Tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring. Universitetsforlaget 2016 (ISBN 9788215021867) 245 s. NTNU
Untitled
|
|
45. |
Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. Acts of responding to students' texts. EARLI SIG Writing 2016; 2016-07-04 - 2016-07-06 NTNU
Untitled
|
|
46. |
Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. Responshandlingar. Skrive-Puff; 2016-11-25 - 2016-11-25 NTNU
Untitled
|
2015
|
47. |
Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred; Matre, Synnøve; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Solheim, Randi; Thygesen, Ragnar; Otnes, Hildegunn. Symposium: Skriveutvikling og vurderingskompetanse - funn frå Normprosjektet. Skriv! Les!; 2015-05-18 - 2015-05-20 NTNU UIA UiO
Untitled
|
|
48. |
; Ellefsen, Ida Marie. "Her må noen ha blitt drept." En studie av modalitet i elevtekster på 4. og 7. trinn.. Trondheim: NTNU 2015 75 s. NTNU
Untitled
|
|
49. |
; Hjermstad, Gunhild Larsdotter. Ei nærlesing i bruk av forfelt i elevtekstar. Trondheim: NTNU, Det humanistske fakultet, Institutt for språk og litteratur 2015 69 s. NTNU
Untitled
|
|
50. |
Otnes, Hildegunn. Skriveoppgaver under lupen.. I: Å invitere elever til skriving. Ulike perspektiver på skriveoppgaver.. Fagbokforlaget 2015 ISBN 978-82-450-1813-4. s. 11-27 NTNU
Untitled
|