2024
|
1. |
Uthus, Marit. Inkluderingens balansekunst sett fra perspektivet til ledere i barnehage og skole og PPT-rådgivere. Seminar for ledere i skole og barnehage, og PP-rådgivere. Utdanningsforbundet Færder; 2024-02-15 - 2024-02-15 NTNU
Untitled
|
|
2. |
Uthus, Marit. Kan vi jage PISA-spøkelset?. Dagsavisen 2024 NTNU
Untitled
|
|
3. |
Uthus, Marit. Tillitsvalgt i skolen. Hvordan støtte lærere i inkluderingens balansekunst, mellom individ og fellesskap?. Kurs for plasstillitsvalgte; 2024-02-08 - 2024-02-08 NTNU
Untitled
|
|
4. |
Uthus, Marit; Sivertsen, Kristin Høybakk. Inkluderende praksis i skolen. Spesialundervisning som virker 2024; 2024-01-30 - 2024-01-30 NTNU
Untitled
|
2023
|
5. |
Aas, Hanne Kristin; Uthus, Marit; Løhre, Audhild. Inclusive education for students with challenging behaviour: development of teachers’ beliefs and ideas for adaptations through Lesson Study. European Journal of Special Needs Education 2023 ;Volum 39.(1) s. 64-78 NTNU
Untitled
|
|
6. |
Berg, David A.G.; Skaalvik, Einar; Asil, Mustafa; Hill, Mary F.; Uthus, Marit; Tangen, Truls Nilsen; Smith, Jeffrey K.. Teacher self-efficacy and reasons for choosing initial teacher education programmes in Norway and New Zealand. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies 2023 ;Volum 125. s. - SAMFORSK NTNU
Untitled
|
|
7. |
Uthus, Marit. Debatt. «I skvis mellom oppdrag, lovverk, forventninger og politiske ambisjoner. Trøndsk; 2023-10-31 - 2023-10-31 NTNU
Untitled
|
|
8. |
Uthus, Marit. Erfaringer fra Norge: Inkluderingens balansekunst - mellom individ og fellesskap. Saminar ved FoU programmet: Diversitet og Deltagelse i skolen (DIDE); 2023-10-04 - 2023-10-04 NTNU
Untitled
|
|
9. |
Uthus, Marit. Folkehelse og livsmestring i skolen - Jeg og de andre; om selvverd og psykososialt læringsmiljø. DEKOM Desentralisert kompetanseutvikling; 2023-04-24 - 2023-04-24 NTNU
Untitled
|
|
10. |
Uthus, Marit. Folkehelse og livsmestring i skolen - kunsten å ha flere tanker i hodet på samme tid. Fagdag; 2023-03-17 - 2023-03-17 NTNU
Untitled
|
|
11. |
Uthus, Marit. Hva er det med spesialundervisningen i den norske skolen?. Adresseavisen 2023 NTNU
Untitled
|
|
12. |
Uthus, Marit. INCLUSCHOOL. Elevenes medvirkning i forskning om inkludering og inkluderende praksiser - muligheter, utfordringer og noen etiske dilemma?. Seminar; 2023-11-07 - 2023-11-07 NTNU
Untitled
|
|
13. |
Uthus, Marit. Inkludering i en skole for alle – om å forske i elevnære perspektiv. Forskningsprogrammøde Almendidaktik og fagdidaktik; 2023-05-26 - 2023-05-26 NTNU
Untitled
|
|
14. |
Uthus, Marit. Inkluderingens balansekunst — mellom individ og fellesskap. Bergenskonferansen; 2023-09-01 - 2023-09-03 NTNU
Untitled
|
|
15. |
Uthus, Marit. Inkluderingens balansekunst - tilpasset opplæring og spesialundervisning. UDF Tromsø; 2023-11-22 - 2023-11-22 NTNU
Untitled
|
|
16. |
Uthus, Marit. Spesialundervisning i en inkluderende skole. Et systemretta mistak?. Utvalg for utdanningspolitikk, Utdanningsforbundet; 2023-05-30 - 2023-05-30 NTNU
Untitled
|
|
17. |
Uthus, Marit. Spesialundervisning i en inkluderende skole Idealer, relatiterer - og nye muligheter?. Seminar: Kontaktforum for faglig og adm. støttesystem; 2023-04-19 - 2023-04-19 NTNU
Untitled
|
|
18. |
Uthus, Marit. “Vi må gå inn i skolen for å oppdgae de ressursene som er der”. Samskapt kunnskap om inkludering og inkluderende praksiser i en supermangfoldig skole. USSiT-seminaret 2023; 2023-03-28 - 2023-03-28 NTNU
Untitled
|
|
19. |
Uthus, Marit; Kjelaas, Irmelin; Caspersen, Joakim; Aas, Hanne Kristin. Kick-Off INCLUSCHOOL – nye perspektiver på inkludering som en prosess i en mangfoldig skole. Internt Kick-Off INCLUSCHOOL; 2023-11-14 - 2023-11-14 NTNU
Untitled
|
|
20. |
Uthus, Marit; Sivertsen, Kristin, I. H.. Samskapt kunnskapsutvikling om inkludering i en mangfoldig skole - med eleven i sentrum. I: Samskapt kunnskap i skole og lærerutdanning. Der praksis og teori møtes.. Universitetsforlaget 2023 ISBN 978-82-15-06381-2. s. 180-199 NTNU
Untitled
|
2022
|
21. |
Aas, Hanne Kristin; Uthus, Marit. How do Teacher Beliefs Impact Inclusion for Students with Challenging Behavior?. ECER 2022; 2022-09-01 - 2022-09-10 NTNU
Untitled
|
|
22. |
Uthus, Marit. Elevenes psykiske helse i skolen. Oppstartseminar: Kompetanseutvikling i psykisk helse i grunnskole og videregående opplæring; 2022-03-31 - 2022-03-31 NTNU
Untitled
|
|
23. |
Uthus, Marit. Elevenes psykiske helse i skolen - kunsten å ha flere tanker i hodet på samme tid. Planleggingsdag Averøy ungdomsskole; 2022-08-18 - 2022-08-18 NTNU
Untitled
|
|
24. |
Uthus, Marit. Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv.. Gyldendal Akademisk 2022 (ISBN 9788205563032) 305 s. NTNU
Untitled
|
|
25. |
Uthus, Marit. Et helsefremmende inkluderingsbegrep (2. utgave). I: Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv.. Gyldendal Akademisk 2022 ISBN 9788205563032. s. 155-184 NTNU
Untitled
|
|
26. |
Uthus, Marit. Felles løft: Barns menneskerettigheter i utdanninger for barn. Dialogkonferanse; 2022-03-18 - 2022-03-18 NTNU
Untitled
|
|
27. |
Uthus, Marit. Folkehelse og livsmestring i skolen – med blikk for elevenes psykiske helse. DEKOM, Desentralisert kompetanseutvikling; 2022-09-30 - 2022-09-30 NTNU
Untitled
|
|
28. |
Uthus, Marit. Hva kan vi lære om inkludering ved å ta del i samskapte prosesser med elever og lærere i skolen?. Konferanse. Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis.; 2022-08-30 - 2022-08-30 NTNU
Untitled
|
|
29. |
Uthus, Marit. Hva skjer når skolen oppdager sitt eget elevnære inkluderingsbegrep? Planleggingsdag ved Huseby Barneskole AC Møller tegnspråksenter.. Planleggingsdage; 2022-08-19 - 2022-08-19 NTNU
Untitled
|
|
30. |
Uthus, Marit. Hvorfor er enkel fotballpsykologi så vanskelig å forstå?. Adresseavisen 2022 NTNU
Untitled
|
|
31. |
Uthus, Marit. Inkluderigens muligheter og begrensninger (2. utgave). I: Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv.. Gyldendal Akademisk 2022 ISBN 9788205563032. s. 133-152 NTNU
Untitled
|
|
32. |
Uthus, Marit. Lærerens og spesialpedagogens helsefremmende arbeid i skolen. I: Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv.. Gyldendal Akademisk 2022 ISBN 9788205563032. s. 284-294 NTNU
Untitled
|
|
33. |
Uthus, Marit. Når studenten møter etisk krysspress i praksis – Panelsamtale.. Praksiskonferansen 2022. Nasjonal konferanse for praksis i lærertdanningene.; 2022-05-25 NTNU
Untitled
|
|
34. |
Uthus, Marit. Sammen for inkludering i en mangfoldig skole. Innovasjon for sosial bærekraft. Seminar med Trondheim kommune og NTNU SU-fakultetet. Seminar med Trondheim kommune og NTNU SU-fakultetet; 2022-08-19 - 2022-08-19 NTNU
Untitled
|
|
35. |
Uthus, Marit. Spesialpedagogen i en inkluderende skole. Nasjonalt nettverk for spesialpedagogikk; 2022-05-24 - 2022-05-24 NTNU
Untitled
|
|
36. |
Uthus, Marit. Tilpasningens balansekunst. Innspilling til introduksjonsfilm «Inkluderende praksis»- kompetansepakke til UDIR.; 2022-09-05 - 2022-09-05 NTNU
Untitled
|
|
37. |
Uthus, Marit; Aas, Hanne Kristin. How can student experiences of inclusion be captured and promoted through the school's formal teacher-student conversation?. Nordic Educational Research Association (NERA); 2022-06-01 - 2022-06-03 NTNU
Untitled
|
|
38. |
Uthus, Marit; Caspersen, Joakim; Kjelaas, Irmelin; Sagen Hasselø, Inger; Forren, Svein Johny. En inkluderende skole er avgjørende for barn og unge. Psykologisk.no 2022 SAMFORSK NTNU UiO
Untitled
|
|
39. |
Uthus, Marit; Høglund, Anders. Podkast: Elevenes psykiske helse med Marit Uthus. Podcast Fagbokpodden [Internett] 2022-09-21 NTNU
Untitled
|
|
40. |
Uthus, Marit; Løhre, Audhild. Autonomy and well-being in self-regulated learning for students with impaired concentration. ECER, European Conference on Educational Research Associations; 2022-09-10 - 2022-09-10 NTNU
Untitled
|
|
41. |
Uthus, Marit; Sivertsen, Kristin, I. H.. Sammen for inkludering i en mangfoldig skole. USSiT, et nyttig partnerskap?; 2022-03-17 - 2022-03-17 NTNU
Untitled
|
|
42. |
Uthus, Marit; Wego, Helene. Når nasjonale prøver gjør vondt, og vinninga går opp i spinninga.. Utdanning 2022 (5) s. 38-39 NTNU
Untitled
|
2021
|
43. |
Kermit, Patrick Stefan; Uthus, Marit. Ledere av panelsamtale. Fra Salamanca til Hurdalssjøen. Konferanse om inkludering i barnehage og skole.. Fra Salamanca til Hurdalssjøen. Inkludering i barnehage og skole.; 2021-11-23 - 2021-11-23 NTNU
Untitled
|
|
44. |
Uthus, Marit. Erfaringer fra et forskningsprosjekt - selvbestemmelse for elever med særskilte behov. Nettverkssamling, Spesialundervisning i Trondheim kommune; 2021-03-12 - 2021-03-12 NTNU
Untitled
|
|
45. |
Uthus, Marit. Et inkluderende fellesskap – hva er det egentlig?. Utdanningsforbundet Trondheim. Årsmøte; 2021-04-12 - 2021-04-12 NTNU
Untitled
|
|
46. |
Uthus, Marit. Folkehelse og livsmestring i skolen Hvordan kom vi dit? Hva har vi erfart så langt? Hvor går veien videre?. Konferanse i den nasjonale satsingen Program for folkehelsearbeid i kommunene.; 2021-09-14 - 2021-09-14 NTNU
Untitled
|
|
47. |
Uthus, Marit. Hjelp, jeg er ny som lærer! Om møte mellom elev og lærer – og den viktige personlige kompetansen.. Ny som lærer i Trøndelag; 2021-03-24 - 2021-03-24 NTNU
Untitled
|
|
48. |
Uthus, Marit. Hva skjer når elever gis økt mulighet for selvbetsemmelse i skolehverdagen? Presentasjon av en studie der elevenes egne stemmer er lyttet til.. Med nye og optimistiske blikk på folkehelse og livsmestring i skolen; 2021-06-02 - 2021-06-02 NTNU
Untitled
|
|
49. |
Uthus, Marit. Hvorfor en bok om spesialpedagogens arbeid i en inkluderende skole?. Faggruppemøte; 2021-04-14 - 2021-04-14 NTNU
Untitled
|
|
50. |
Uthus, Marit. Hvorfor vil ikke flere bli lærer etter "lærerløftet"?. Adresseavisen 2021 NTNU
Untitled
|