2023
|
1. |
Heldal, Janicke. Demokratisk medborgerskap : en pedagogisk tilnærming. Cappelen Damm Akademisk 2023 (ISBN 9788202742263) 165 s. MF
Untitled
|
2022
|
2. |
Heldal, Janicke; Sætra, Emil. Demokratisk medborgerskap som tverrfaglig tema og formål i skolen. I: Myndig medborgerskap. Demokrati i lærerutdanningen. Universitetsforlaget 2022 ISBN 9788215049243. s. 61-74 MF
Untitled
|
|
3. |
Hovdenak, Sylvi Stenersen; Heldal, Janicke. Hva skjer med skolen? : en kunnskapssosiologisk analyse av nyere norsk utdanningspolitikk. Fagbokforlaget 2022 (ISBN 9788245041149) 230 s. UiO MF
Untitled
|
2021
|
4. |
Heldal, Janicke. Anarkistisk pedagogikk. Ny Tid 2021 ;Volum Sommer. s. 31-31 MF
Untitled
|
|
5. |
Heldal, Janicke. Demokrati og medborgerskap i skolen - didaktiske perspektiver. Kurs; 2021-05-26 - 2021-05-26 MF
Untitled
|
|
6. |
Heldal, Janicke. Demokrati og medborgerskap i skolen - teoretiske perspektiver. Kurs; 2021-05-19 - 2021-05-19 MF
Untitled
|
|
7. |
Heldal, Janicke. Hva er demokratisk medborgerskap? : om myndiggjøring og politisering. I: Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245035476. s. 245-259 HVL MF
Untitled
|
|
8. |
Heldal, Janicke. Hvordan undervise om demokrati og medborgerskap i klasserommet?. Skolekonferansen 2021; 2021-10-26 - 2021-10-26 MF HVL
Untitled
|
|
9. |
Heldal, Janicke. Skolens demokratimandat. I: Pedagogikk - en grunnbok. Cappelen Damm Akademisk 2021 ISBN 9788202710248. s. 317-330 MF
Untitled
|
|
10. |
Heldal, Janicke; Wittek, Line. Pedagogikk. I: Pedagogikk - en grunnbok. Cappelen Damm Akademisk 2021 ISBN 9788202710248. s. 15-26 MF UiO
Untitled
|
|
11. |
Heldal, Janicke; Wittek, Anne Line. Pedagogikk - en grunnbok. Cappelen Damm Akademisk 2021 (ISBN 9788202710248) 400 s. UiO MF
Untitled
|
2020
|
12. |
Brekke, Torkel; Heldal, Janicke. Hvordan verne om akademisk frihet ved norske universiteter. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.) 2020 s. 22-23 MF OSLOMET
Untitled
|
|
13. |
Danielsen, Anne G.; Diseth, Åge Røssing; Heldal, Janicke; Kvello, Øyvind; Egelandsdal, Kjetil; Ness, Ingunn Johanne; Sætra, Emil. Elevens beste og pedagogiske perspektiver - en analyse. I: Til elevens beste. Pedagogiske perspektiver. Gyldendal Akademisk 2020 ISBN 9788205518506. s. 284-307 MF NTNU UiB
Untitled
|
|
14. |
Heldal, Janicke; Sætra, Emil. Transformativ læringsteori. I: Til elevens beste. Pedagogiske perspektiver. Gyldendal Akademisk 2020 ISBN 9788205518506. s. 79-97 MF
Untitled
|
2019
|
15. |
Sætra, Emil; Stray, Janicke Heldal. Hva slags medborger? En undersøkelse av læreres forståelse av opplæring til demokrati og medborgerskap. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) 2019 ;Volum 3.(1) s. 19-32 MF OSLOMET
Untitled
|
|
16. |
Sætra, Emil; Stray, Janicke Heldal. Læreplan og demokrati Om lærernes bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratipedagogisk perspektiv. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) 2019 ;Volum 3.(1) s. 3-18 OSLOMET MF
Untitled
|
2018
|
17. |
Lenz, Claudia; Korbøl, Karsten; Anker, Trine; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Kvamme, Ole Andreas; Sæther, Elin; Døving, Alexa; Erdal, Silje Førland; Jørgensen, Camilla Stabel; Stray, Janicke Heldal; Korsvoll, Nils H.; Nustad, Peder; Lippe, von der, Marie; Eriksen, Eli-Anne Vongraven. Overstyring av 22. juli-senterets formidlingsvirksomhet. VG : Verdens gang 2018 MF NTNU UiB UiO UiT
Untitled
|
|
18. |
Stray, Janicke Heldal. Kolliderer aksepten for religiøse autoriteter med demokratiske verdier?. Er demokrati viktig for ungdom? Ungt medborgerskap – kunnskap, mobilisering og deltakelse; 2018-10-24 - 2018-10-24 MF
Untitled
|
|
19. |
Stray, Janicke Heldal. Malkenes om Malkenes-saken. Bokessay. Bedre Skole 2018 (4) s. 88-91 MF
Untitled
|
|
20. |
Stray, Janicke Heldal. Medvirking og samskaping i museer. Metode verksted Demokratinettverket; 2018-06-15 - 2018-06-15 MF
Untitled
|
|
21. |
Stray, Janicke Heldal. Skolens samfunnsmandat. Bedre Skole 2018 (3) s. 13-17 MF
Untitled
|
|
22. |
Stray, Janicke Heldal; Huang, Lihong. Norske elevers demokratikunnskaper og aksept for religiøse autoriteter i samfunnet. Tidsskrift for ungdomsforskning 2018 ;Volum 18.(1) s. 98-122 MF OSLOMET
Untitled
|
|
23. |
Stray, Janicke Heldal; Huang, Lihong. Religious affliation, practices and attitudes among 14 years olds in Norway. Citizenship Education Conference; 2018-02-26 - 2018-02-26 HIOA MF
Untitled
|
|
24. |
Stray, Janicke Heldal; Sætra, Emil. Fellesskapets pedagogikk: Deweys moralfilosofi som tilnærming til klasseledelse. Norsk pedagogisk tidsskrift 2018 ;Volum 102.(1) s. 16-25 MF
Untitled
|
|
25. |
Stray, Janicke Heldal; Sætra, Emil. Skole for demokrati? En diskusjon av betingelser for skolens demokratidannende funksjon. Utbildning och Demokrati 2018 ;Volum 27.(1) s. 99-113 MF
Untitled
|
|
26. |
Stray, Janicke Heldal; Wood, Bronwyn. Global-local Education Policy Dynamics: A Case Study of New Zealand and Norway. Scandinavian Journal of Educational Research 2018 MF
Untitled
|
2017
|
27. |
Stray, Janicke Heldal. Demokratilæring i og utenfor skolen. Museet som læringsarena. Vinterseminaret 2017; 2017-02-13 - 2017-02-13 MF
Untitled
|
|
28. |
Stray, Janicke Heldal; Sætra, Emil. Teaching for democracy: Transformative learning theory mediating policy and practice. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 2017 ;Volum 3.(1) s. 1-16 MF
Untitled
|
2016
|
29. |
Stray, Janicke Heldal. Citizenship education. Personally and profesionally transformative teacher education. Transformative learning conference 2016; 2016-10-22 - 2016-10-22 MF
Untitled
|
|
30. |
Stray, Janicke Heldal. Demokrati og medborgerskap i ny generell del og læreplaner for fag. http://nygenerelldel.regjeringen.no/ [Internett] 2016-12-15 MF
Untitled
|
|
31. |
Stray, Janicke Heldal. Demokrati og medborgerskap i skolen. Elevperspektiver. Lærernettverket for samfunnsfagene ved videregående skoler på Romerike; 2016-11-25 - 2016-11-25 MF
Untitled
|
|
32. |
Stray, Janicke Heldal. Kva ville ho med livet - Martha Gellhorn. Dag og Tid 2016 MF
Untitled
|
|
33. |
Stray, Janicke Heldal. Mer demokrati på timeplanen. Utdanningsledelse HBV; 2016-11-08 - 2016-11-08 MF
Untitled
|
|
34. |
Stray, Janicke Heldal. Practical argumentation. Doktorgradskurs; 2016-08-07 - 2016-08-12 MF
Untitled
|
|
35. |
Stray, Janicke Heldal; Sætra, Emil. Demokratisk undervisning i skolen. I: Dembra. Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen. Oslo: Senter for Studier av Holocaust og Livsynsminortiteter 2016 ISBN 978-82-92988-60-2. s. 14-21 MF
Untitled
|
|
36. |
Stray, Janicke Heldal; Sætra, Emil. Dialog og demokratisering - Overveielser omkring læreres rolle i dialoger som omhandler kontroversielle politiske og religiøse spørsmål. Nordic Studies in Education 2016 ;Volum 36.(4) s. 279-294 MF
Untitled
|
|
37. |
Stray, Janicke Heldal; Sætra, Emil. Hvordan kan evne til refleksjon og dømmekraft utvikles gjennom dialogisk undervisning?. Utbildning och Demokrati 2016 ;Volum 25.(2) s. 7-24 MF
Untitled
|
2015
|
38. |
Hovdenak, Sylvi Stenersen; Stray, Janicke Heldal. Hva skjer med skolen? En kunnskapssosiologisk analyse av norsk utdanningspolitikk fra 1990-tallet og frem til i dag. Fagbokforlaget 2015 (ISBN 978-82-321-0299-0) 171 s. MF UiO
Untitled
|
|
39. |
Stray, Janicke Heldal. Demokrati på timeplanen. Utdanningsledelse; 2015-09-16 - 2015-09-16 MF
Untitled
|
|
40. |
Stray, Janicke Heldal. Skolens demokratimandat. Utdanningsledelse; 2015-08-29 - 2015-08-29 MF
Untitled
|
|
41. |
Stray, Janicke Heldal; Sætra, Emil. Samfunnsfagets demokratioppdrag i fremtidens skole. En undersøkelse av samfunnsfaglæreres opplevelse av fagets rammebetingelser og Ludvigsen-utvalgets utredninger. Norsk pedagogisk tidsskrift 2015 ;Volum 99.(6) s. 460-471 MF
Untitled
|
|
42. |
Stray, Janicke Heldal; Wood, Bronwyn. Global education policy and small nation states: New Zealand and Norwegian policy officials’ responses to the OECD. 2015 Annual Conference of the Comparative and International; 2015-03-08 - 2015-03-13 MF
Untitled
|
2014
|
43. |
Duesund, Liv; Stray, Janicke Heldal; Bjørnestad, Elisabeth. Uro i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift 2014 ;Volum 98.(3) s. 149-151 UiO MF OSLOMET
Untitled
|
|
44. |
Duesund, Liv; Stray, Janicke Heldal; Bjørnestad, Elisabeth. Uro i skolen. Gjesteredaktør. Norsk pedagogisk tidsskrift 2014 (3) s. 149-217 UiO OSLOMET
Untitled
|
|
45. |
Haanes, Vidar Leif; Huseby, Vilde Blix; Myhre, Kristian; Karlsen, Hanna; Stray, Janicke Heldal. MF-folk drikker som studenter flest. Vårt land [Avis] 2014-02-01 MF
Untitled
|
|
46. |
Stray, Janicke Heldal. Demokrati i skolen. Forelesning for utdanningsledere. Dobbelforelesning UTLED4220; 2014-10-17 - 2014-10-17 MF
Untitled
|
|
47. |
Stray, Janicke Heldal. Demokrati på timeplanen: Skolens demokratimandat. Etterutdanningskurs; 2014-01-02 - 2015-01-02 MF
Untitled
|
|
48. |
Stray, Janicke Heldal. Hva vet vi om utdanning og opplæring i menneskerettigheter og demokrati i Norge i dag? Bidrag til en kunnskapsbase. Moderator. Kunnskapsdepartementets konferanse om opplæring og utdanning i menneskerettigheter og demokrati; 2014-10-13 - 2014-10-13 MF
Untitled
|
|
49. |
Stray, Janicke Heldal. Learning and Living Democracy. I: Global citizen - challenges and responsibility in an interconnected world. Sense Publishers 2014 ISBN 9789462099289. s. 103-111 MF
Untitled
|
|
50. |
Stray, Janicke Heldal. Skolen og demokratiet. Lærerarbeid i fellesskolen, lærerutdanningen; 2014-01-24 - 2014-01-24 MF
Untitled
|