2024
|
1. |
Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk; Aashamar, Peter Nicolai; Barreng, Rebecca Linnéa Söderström; Dodou, Katherina; Doetjes, Gerard; Hartvigsen, Kirsten Marie; Hatlevik, Ove Edvard; Mathé, Nora Elise Hesby; Roe, Astrid; Siljan, Henriette Hogga; Stovner, Roar Bakken. Å jobbe utforskende på vg1 og vg2. Den enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart. Rapport 3 fra forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning,. : Universitetet i Oslo 2024 (ISBN 978-82-69249) 146 s. HIOF OSLOMET UiO
Untitled
|
2023
|
2. |
Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid; Støle, Hildegunn. «For lettvint av Søby». Morgenbladet 2023 UIS UiO
Untitled
|
|
3. |
Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid; Støle, Hildegunn; Mangen, Anne. «For lettvint av Søby». Morgenbladet 2023 UIS UiO
Untitled
|
|
4. |
Klette, Kirsti; White, Mark; Roe, Astrid; Blikstad-Balas, Marte; Tengberg, Michael. Observation manuals as lenses into classroom teaching – towards a common language of instruction? European Association for Research on Learning and Instruction. EARLI Conference; 2023-08-22 - 2023-08-26 OSLOMET NTNU UiO
Untitled
|
|
5. |
Mangen, Anne; Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Støle, Hildegunn; Frønes, Tove; Roe, Astrid. For lettvint av Søby. Vi deler "aktivistiske" foreldres bekymring, med god vitenskapelig belegg. Morgenbladet 2023 s. - UIS UiO
Untitled
|
2022
|
6. |
Dalland, Cecilie Pedersen; Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid. Hjemmeskole under korona: individuelle oppgaver og høye krav til selvregulert læring. Norsk pedagogisk tidsskrift 2022 ;Volum 4.(106) s. 316-330 OSLOMET UiO
Untitled
|
|
7. |
Tengberg, Michael; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid. Missed opportunities of text-based instruction: What characterizes learning of interpretation if strategies are not taught and students not challenged?. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies 2022 ;Volum 115. s. - UiO
Untitled
|
2021
|
8. |
Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid; Dalland, Cecilie Pedersen. Homeschooling in Norway During the Pandemic-Digital Learning with Unequal Access to Qualified Help at Home and Unequal Learning Opportunities Provided by the School. I: Primary and Secondary Education During Covid-19. Springer 2021 ISBN 978-3-030-81500-4. s. 177-201 UiO OSLOMET
Untitled
|
|
9. |
Dalland, Cecilie Pedersen; White, Mark Christopher; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid. Individualised home schooling – at odds with the equity ambitions in the Nordic model of education?. Education In The North 2021 ;Volum 28.(3) s. 204-221 UiO OSLOMET
Untitled
|
|
10. |
Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid. Observational Scores as Predictors for Student Achievement Gains. I: Ways of Analyzing Teaching Quality.Potentials and Pitfalls. Universitetsforlaget 2021 ISBN 978-82-15-04506-1. s. 174-203 UiO
Untitled
|
|
11. |
Roe, Astrid; Blikstad-Balas, Marte. Hva skjer med lese- og skriveopplæringen når elevenes undervisning digitaliseres helt?. Viden om Literacy 2021 (29) s. 59-67 UiO
Untitled
|
|
12. |
Roe, Astrid; Blikstad-Balas, Marte; Dalland, Cecilie Pedersen. The Impact of COVID-19 and Homeschooling on Students' Engagement With Physical Activity. Frontiers in Sports and Active Living 2021 ;Volum 2. s. 1-13 OSLOMET UiO
Untitled
|
2020
|
13. |
Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid. Hva foregår i norsktimene? Utfordringer og muligheter i norskfaget på ungdomstrinnet. Universitetsforlaget 2020 (ISBN 9788215033068) 221 s. UiO
Untitled
|
|
14. |
Buchholtz, Nils; Klette, Kirsti; Roe, Astrid. Students’ ratings of instructional quality and achievement in mathematics. I: Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 auf der 54. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. : WTM-Verlag 2020 ISBN 978-3-95987-139-6. UiO
Untitled
|
|
15. |
Carlbaum, Sara; Hanberger, Anders; Andersson, Eva; Roe, Astrid; Tengberg, Michael; Kärnebro, Katarina. Utvärdering av Läslyftet Slutrapport från den nationella utvärderingen av Läslyftets genomförande och effekter i olika skolformer. Umeå University: Umeå Centre for Evaluation Research 2020 (ISBN 978-91-7855-150-7) 113 s. UiO
Untitled
|
|
16. |
Dalland, Cecilie; Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid. De minste elevene hadde minst kontakt med lærerne i tiden med hjemmeskole. Forskning.no [Internett] 2020-05-13 OSLOMET UiO
Untitled
|
|
17. |
Dalland, Cecilie; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid; Klette, Kirsti. Noen snakket med læreren en gang i løpet av flere uker. Aftenposten [Avis] 2020-05-11 OSLOMET UiO
Untitled
|
|
18. |
Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid. Kapittel 8. Hva skjer i norsktimene? Elevers oppfatning av norskundervisningen på skolen. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 196-221 UiO
Untitled
|
|
19. |
Jensen, Fredrik; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Roe, Astrid. Kapittel 2. Lesing i PISA 2000–2018: Norske elevers lesekompetanse i et internasjonalt perspektiv. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 21-45 UiO
Untitled
|
|
20. |
Roe, Astrid. Kapittel 5. Elevenes lesevaner og holdninger til lesing. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 107-134 UiO
Untitled
|
2019
|
21. |
Hertzberg, Frøydis; Roe, Astrid. Skriving i fagene i norsk skole - en vandring mellom top down og bottom up. I: Genom texter och vârldar. Svenska och litteratur med didaktisk inriktning - festskrift till Ria Heilä-Ylikallio. Åbo Akademis Förlag 2019 ISBN 978-951-765-926-0. s. 103-121 UiO
Untitled
|
|
22. |
Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid. LISA Nordic Study: Analyzing teaching quality by combining observational and survey data. QUINT Conference; 2019-06-18 - 2019-06-20 UiO
Untitled
|
|
23. |
Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid. Observation manuals as lenses into classroom teaching and learning – towards a common language when studying classroom instruction?. Earli 2019; 2019-08-12 - 2019-08-15 UiO
Untitled
|
|
24. |
Klette, Kirsti; Roe, Astrid. Conceptualization and level of analyses matter: Using the PLATO manual when analyzing teaching quality. QUINT Conference; 2019-06-18 - 2019-06-20 UiO
Untitled
|
|
25. |
Roe, Astrid; Balas, Marte Blikstad; Tengberg, Michael. Student perceptions as an indicator of teaching quality in Finnish, Norwegian and Swedish lower secondary classrooms. AEA-Europe 2019; 2019-11-14 - 2019-11-16 UiO
Untitled
|
|
26. |
Roe, Astrid; Gunnulfsen, Ann Elisabeth. Skolers bruk av resultater på nasjonale prøver. Bedre Skole 2019 ;Volum 2019.(3) s. 32-37 UiO
Untitled
|
2018
|
27. |
Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid; Klette, Kirsti. Opportunities to Write: An Exploration of Student Writing During Language Arts Lessons in Norwegian Lower Secondary Classrooms.. Written Communication: an international quarterly of research, theory, and application 2018 ;Volum 35.(2) s. 119-154 UiO
Untitled
|
|
28. |
Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Roe, Astrid. How do teachers use national test results? Exploring testing policies, teacher practice and principals’ facilitation. NERA; 2018-03-08 - 2018-03-10 UiO
Untitled
|
|
29. |
Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Roe, Astrid. Investigating teachers’ and school principals’ enactments of national testing policies: A Norwegian study. Journal of Educational Administration 2018 ;Volum 56.(3) s. 332-349 UiO
Untitled
|
|
30. |
Jensen, Linn Victoria Mørck; Roe, Astrid; Blikstad-Balas, Marte. Hvor ble det av sjangrene?. Norsklæreren 2018 (1) s. 18-23 UiO
Untitled
|
|
31. |
Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Luoto, Jennifer Maria; Tanner, Marie; Tengberg, Michael; Slotte, Anna; Roe, Astrid; Sahlström, Fritjof. Justice through participation: student engagement in Nordic classrooms. Education Inquiry 2018 ;Volum 9.(1) s. 57-77 UiO
Untitled
|
|
32. |
Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Roe, Astrid; Blikstad-Balas, Marte. To What Extent and How Are Reading Comprehension Strategies Part of Language Arts Instruction? A Study of Lower Secondary Classrooms. Reading Research Quarterly 2018 UiO
Untitled
|
|
33. |
Roe, Astrid; Ryen, Jostein Andresen; Weyergang, Cecilie. God leseopplæring med nasjonale prøver. Om elevers leseutfordringer I et mangfold av tekster. Universitetsforlaget 2018 (ISBN 978-82-15-02905-4) 206 s. UiO
Untitled
|
|
34. |
Tengberg, Michael; Roe, Astrid; Skar, Gustaf Bernhard Uno. Interrater reliability of constructed response items in standardized tests of reading. Nordic Studies in Education 2018 ;Volum 38.(2) s. 118-137 NTNU UiO
Untitled
|
2017
|
35. |
Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid. Student surveys as measures of instructional quality. EARLI; 2017-08-27 - 2017-09-02 UiO
Untitled
|
|
36. |
Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid. What opportunities do students have to engage in writing during their language arts lessons?. EARLI; 2017-08-27 - 2017-09-02 UiO
Untitled
|
|
37. |
Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid. Hvor ofte får elevene anledning til å skrive i norsktimene på ungdomskolen – og hva skriver de?. Skriv!Les!; 2017-05-09 - 2017-05-11 UiO
Untitled
|
|
38. |
Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid. Linking instruction and student achievement : research design for a new generation of classroom studies. Acta Didactica Norge 2017 ;Volum 11.(3) s. 19- UiO
Untitled
|
|
39. |
Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid. Using classroom videos and student surveys to measure teaching practice. EARLI; 2017-08-27 - 2017-09-02 UiO
Untitled
|
|
40. |
Klette, Kirsti; Roe, Astrid. Interplay of Texts in Different Modalities. Nordic Journal of Literacy Research 2017 ;Volum 3. s. 6-11 UiO
Untitled
|
|
41. |
Roe, Astrid. Ny forskning fra klasserommet - implikasjoner for ledelse. Presentasjon av LISA-prosjektet og noen foreløpige resultater. Skolelederdagen 13.10.201; 2017-10-13 - 2017-10-13 UiO
Untitled
|
|
42. |
Roe, Astrid; Jensen, Ragnhild Engdal. Hva kjennetegner de svakeste elevenes lesekompetanse, lesevaner og strategikunnskap når de går ut av grunnskolen?. Nordic Journal of Literacy Research 2017 ;Volum 3.(2) UiO
Untitled
|
|
43. |
Roe, Astrid; Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte. Assessment of Instructional Quality Across Cultures, Quantitative and Qualitative Studies. New Approaches and Findings: Using classroom videos and student surveys to measuring teaching quality. AEA – Europe Conference 2017; 2017-11-09 - 2017-11-11 UiO
Untitled
|
|
44. |
Roe, Astrid; Tengberg, Michael. Utvärdering av Läslyftet Delrapport 3: 14 nya moduler. Umeå, Sweden: Umeå Centre for Evaluation Research 2017 (ISBN 978-91-7601-775-3) 83 s. UiO
Untitled
|
2016
|
45. |
Bakken, Jonas; Andersson-Bakken, Emilia Ingegerd; Klette, Kirsti; Roe, Astrid. Students Contributions in Whole-Class Teaching. ECER; 2016-08-23 - 2016-08-26 OSLOMET UiO
Untitled
|
|
46. |
Roe, Astrid. Kvalitative og kvantitative studier av leseopplæring og lesekompetanse. Forelesninger; 2016-09-23 - 2016-09-23 UiO
Untitled
|
|
47. |
Roe, Astrid. Lesing og skriving på ungdomstrinnet: et forskningsperspektiv Lesing og skriving på ungdomstrinnet: et forskningsperspektiv. Nettverk for kompetansemiljøer, Ungdomstrinn i utvikling; 2016-03-29 - 2016-03-30 UiO
Untitled
|
|
48. |
Roe, Astrid; Hertzberg, Frøydis. Fra FoU-arbeid til vitenskapelig publisering. Et case knyttet til feltet Skriving i fagene.. NOLES-konferanse; 2016-02-01 - 2016-02-02 UiO
Untitled
|
|
49. |
Roe, Astrid; Tengberg, Michael. Utvärdering av Läslyftet Delrapport 1: De första 13 modulerna. Umeå University, Sweden: Umeå Centre for Evaluation Research, Umeå University 2016 (ISBN 978-91-7601-563-6) 64 s. UiO
Untitled
|
|
50. |
Tengberg, Michael; Roe, Astrid; Skar, Gustaf Bernhard Uno. Interrater Reliability of Constructed Response Items in Standardized Tests of Reading. ECER 2016; 2016-08-22 - 2016-08-26 NTNU UiO
Untitled
|