2023
|
1. |
Berge, Kjell Lars. «Jeg ofrer til siste rest!» Om Jonas Reins tale i Eidsvollsforsamlingen 13. mai 1814 i anledning Finanskomiteens innstilling.. Kairos. Nettsted for retorikk 2023 OSLOMET UiO UiT
Untitled
|
|
2. |
Berge, Kjell Lars. Skrivehandlinger – ikke genrer – som grunnlag for skriveundervisningen?. Nationalt videncenter for læsning 2023 UiO
Untitled
|
|
3. |
Berge, Kjell Lars. Skriving og skriveundervisning: skriving som grunnleggende ferdighet. I: 101 skrivegrep - em teoretisk og praktisk skrivedidaktikk. Fagbokforlaget 2023 ISBN 9788245043396. s. 17-42 UiO
Untitled
|
|
4. |
Berge, Kjell Lars; Kverndokken, Kåre; Bakke, Jannike Ohrem. Kunnskapsminister Tonje Brenna bør styrke skriveundervisningen Debatt: Bruk av samtaleroboter og annen digital teknologi gir ikke gode elevskrivere.. Utdanningsnytt.no 2023 UiT OSLOMET UiO USN
Untitled
|
|
5. |
Berge, Kjell Lars; Ledin, Per. Texts as Cultural Artefacts: Theoretical Challenges to Empirical Research on Utterances and Texts. I: Nordic perspectives on the discourse of things. Sakprosa texts helping us navigate and understand an ever-changing reality. Palgrave Macmillan 2023 ISBN 978-3-031-33124-4. UiO
Untitled
|
|
6. |
Tønnesson, Johan Laurits; Grape, Signy; Gundersen, Trygve Riiser; Berge, Kjell Lars. Haugianerne: bevegelsen som trosset det dansk-norske diktaturet. Postkasten SAKLIG! fra Universitetsplassen [Radio] 2023-11-15 UiO
Untitled
|
2022
|
7. |
Berge, Kjell Lars. En sjuer er ikke løsningen på problemet med karakterinflasjon. Forskersonen.no 2022 UiT UiO
Untitled
|
|
8. |
Berge, Kjell Lars. Fire argumenter for retorikkens gjeninnføring. En historisk refleksjon over noen trekk ved utviklingen av nyere skandinavisk retorikk.. I: Är man två har man alltid en publik. Festskrift till Lennart Hellspong. : Lunds universitet 2022 ISBN 978-91-7267-469-1. s. 23-33 UiO
Untitled
|
|
9. |
Berge, Kjell Lars. Folkemening, religiøs deliberasjon og offentlighet i Danmark-Norge. Retorikkfaglige refleksjoner over Trygve Riiser Gundersens bok «Haugianerne. Enevelde og undergrunn 1795-1799». Retorikkmagasinet KAIROS 2022 UiT UiO
Untitled
|
|
10. |
Berge, Kjell Lars. Forgjeves innsats eller utfordrende muligheter? Skriving som grunnleggende ferdighet i norsk skole.. Norsklæreren 2022 ;Volum 2022.(4) s. 33-45 UiO
Untitled
|
|
11. |
Berge, Kjell Lars. Grunnleggende muntlige ferdigheter i norsk skole: Kritiske perspektiv på den utdanningspolitiske og faglige forankringen. I: Samtale, samskrive, samhandle : Nye perspektiv på muntlighet og skriftlighet i samspill. Universitetsforlaget 2022 ISBN 978-82-15-05724-8. s. 211-228 UiO
Untitled
|
|
12. |
Berge, Kjell Lars. Hva er egentlig ytringsfrihet?. Kairos. Nettsted for retorikk 2022 UiO
Untitled
|
|
13. |
Berge, Kjell Lars. Morsmålsfaget i skandinavisk skole - en sammenlikning av morsmålsfagene i den studiespesialiserende videregående skolen. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk 2022 (1) s. 13-21 UiO
Untitled
|
|
14. |
Berge, Kjell Lars; Tønnesson, Johan Laurits. Skap rom for kunnskapslitteraturen!. Prosa - tidsskrift for skribenter 2022 UiO UiT
Untitled
|
2021
|
15. |
Berge, Kjell Lars. En teoretisk diskussion av sakprosaforskning i relation till andra textteorier. Forum för textforskning; 2021-05-04 - 2021-05-05 UiO
Untitled
|
|
16. |
Berge, Kjell Lars. Fremragende om skrivefrihetens ytringskultur. Rhetorica Scandinavica 2021 ;Volum 83. s. VII-XII UiO
Untitled
|
|
17. |
Berge, Kjell Lars. Using Textbooks to Constitute a Nation: On Ove Høegh-Guldberg’s Text- book Reforms in 18th Century Denmark-Norway. I: Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020. Brill|Sense 2021 ISBN 978-90-04-44954-1. s. 79-94 UiO
Untitled
|
|
18. |
Berge, Kjell Lars; Roos, Merethe. Introduction. I: Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020. Brill|Sense 2021 ISBN 978-90-04-44954-1. s. 1-12 USN UiO
Untitled
|
|
19. |
Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn; Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred; Thygesen, Ragnar. Nye grep om skriveopplæringa. Forskingsfunn og praksiserfaringar. Universitetsforlaget 2021 (ISBN 9788215028705) 432 s. UiO UIA NTNU
Untitled
|
|
20. |
Roos, Merethe; Berge, Kjell Lars; Edgren, Henrik; Hiidenmaa, Pirjo; Matthiesen, Christina. Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020. Brill|Sense 2021 (ISBN 978-90-04-44954-1) 400 s. USN UiO
Untitled
|
2020
|
21. |
Berge, Kjell Lars; Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik; Roos, Merethe. Linné, en foreløpig avslutning (10.10.2020). Klassekampen 2020 HIOF UIS UiO USN UiT
Untitled
|
|
22. |
Burner, Tony; Berge, Kjell Lars. Eksamen svekker mulighetene for god læringskultur. Khrono.no 2020 USN UiO
Untitled
|
|
23. |
Roos, Merethe; Berge, Kjell Lars; Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik. Linné. En oppklaring (26.9.2020). Klassekampen 2020 UiT USN UIS HIOF UiO
Untitled
|
|
24. |
Skar, Gustaf Bernhard Uno; Berge, Kjell Lars. ”Så blir elever bättre på att skriva”. Svenska dagbladet 2020 UiO NTNU
Untitled
|
2019
|
25. |
Berge, Kjell Lars. Hva bør vi gjøre med eksamen i norsk skriftlig hovedmål, videregående skole? Et forslag til en læringsforankret sluttvurdering av elevers skrivekompetanse. I: Det (nye) nye norskfaget. Fagbokforlaget 2019 ISBN 9788245033267. s. 173-190 UiO
Untitled
|
|
26. |
Berge, Kjell Lars. Skriftkulturforsking i Norden. Nokre overordna perspektiv på forskingsfeltet og forskingsresultat på 2000-talet. I: Skriftkulturstudiar i ei brytingstid. Cappelen Damm Akademisk 2019 ISBN 9788202632663. s. 21-52 UiO
Untitled
|
|
27. |
Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Evensen, Lars Sigfred; Otnes, Hildegunn; Thygesen, Ragnar. Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice 2019 ;Volum 26.(1) s. 6-25 UiO UIA NTNU
Untitled
|
2018
|
28. |
Berge, Kjell Lars. Bildningsbegreppet ur ett skrift- och textkulturellt perspektiv. Æresdoktorforedrag; 2018-10-02 UiO
Untitled
|
|
29. |
Berge, Kjell Lars. Dannelse til medborgerskap: retorikkens muligheter og utfordringer. Forskerkurs; 2018-06-17 UiO
Untitled
|
|
30. |
Berge, Kjell Lars. Er klart språk nok? Om klarspråk som demokratiprosjekt. Kurs; 2018-10-31 UiO
Untitled
|
|
31. |
Berge, Kjell Lars. Hva kan vi lære av Normprosjektet om god skriveopplæring. Kurs; 2018-03-14 UiO
Untitled
|
|
32. |
Berge, Kjell Lars. Hvordan legge til rette for god skriveopplæring. Ny skriveopplæring basert på Normprosjektet. Fagdag; 2018-09-12 UiO
Untitled
|
|
33. |
Berge, Kjell Lars. Hvordan legge til rette for god skriveopplæring? Ny skriveopplæring basert på Normprosjektet. Kurs; 2018-12-05 UiO
Untitled
|
|
34. |
Berge, Kjell Lars. Hvordan legge til rette for god skriveopplæring? Ny skriveopplæring basert på Normprosjektet. Kurs; 2018-08-07 UiO
Untitled
|
|
35. |
Berge, Kjell Lars. Hvordan legge til rette for god skriveundervisning?Ny skriveundervisning basert på Normprosjektet. Kurs; 2018-09-24 UiO
Untitled
|
|
36. |
Berge, Kjell Lars. Hvordan vurdere dybdelæring? Læreplanreformen er forgjeves uten en reform av vurderingssystemet i skolen.. Morgenbladet 2018 UiO
Untitled
|
|
37. |
Berge, Kjell Lars. Kunnskapsdepartementet tar feil. Vurderingssystemet i skolen må reformeres.. Dagsavisen 2018 UiO
Untitled
|
|
38. |
Berge, Kjell Lars. Nordisk literacyforskning i internasjonal belysning. Mønstre og tendenser. Æredoktorforelesninger; 2018-10-03 UiO
Untitled
|
|
39. |
Berge, Kjell Lars. Om (det nasjonale) kvalitetsvurderingssystemet og revideringen av L06. Konferanse; 2018-11-27 UiO
Untitled
|
|
40. |
Berge, Kjell Lars. Om (det nasjonale) kvalitetsvurderingssystemet og revideringen av L06. Konferanse; 2018-05-24 UiO
Untitled
|
|
41. |
Berge, Kjell Lars. Retorikk og demokratisk medborgerskap i det norske samfunnet. Seminar; 2018-09-26 - 2018-09-26 UiO
Untitled
|
|
42. |
Berge, Kjell Lars. Skriftkulturforsking i Norden. Nokre overordna perspektiv på forskingsfeltet og forskingsresultat på 2000-talet. Konferanse; 2018-06-06 UiO
Untitled
|
|
43. |
Berge, Kjell Lars. Writing Development and Education Standards in Crossnational Perspective. Konferanse; 2018-08-21 UiO
Untitled
|
|
44. |
Berge, Kjell Lars; Marti, Kristin Torjesen; Skar, Gustaf Bernhard Uno. Young Students’ Writing Development. A longitudinal study. EARLI SIG Writing Conference 2018; 2018-08-29 - 2018-08-31 NTNU UiO
Untitled
|
|
45. |
Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Bernhard Uno. Young Students’ Writing Development. A longitudinal study. Konferanse; 2018-08-30 NTNU UiO
Untitled
|
|
46. |
Berge, Kjell Lars; Tønnesson, Johan. Klart språk, dannelse og demokrati. Humanioradagene; 2018-10-29 UiO
Untitled
|
2017
|
47. |
Berge, Kjell Lars. Crisis, what crisis? Meld.St.25 (2016-2017). Melding til Stortinget. Humaniora i Norge. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2017 (2) s. 122-125 UiO
Untitled
|
|
48. |
Berge, Kjell Lars. Det gamle norskfaget er dødt - leve det nye norskfaget!. Norsklæreren 2017 (1) s. 26-34 UiO
Untitled
|
|
49. |
Berge, Kjell Lars. Utviklingen av en naturvitenskapelig skrift- og tekstkultur i 1700-tallets Danmark-Norge. Johan Ernst Gunnerus og Det Trondhjemske Selskabs skrifter. I: Sann opplysning? Naturvitenskap i nordiske offentligheter gjennopm fire århundrer. Cappelen Damm Akademisk 2017 ISBN 9788202566265. s. 75-100 UiO
Untitled
|
|
50. |
Berge, Kjell Lars. Vi må styrke skriveopplæringen i skolen. Forskning.no 2017 UiO
Untitled
|