Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 English version


 
Hovedside
Forskningsresultater/NVI
Forskere
Prosjekter
Forskningsenheter
Logg inn
Om Cristin
 
 
   
Eksporter til


Viser treff 1-50 av 412 << Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9    Neste >>

2023
1 Berge, Kjell Lars.
«Jeg ofrer til siste rest!» Om Jonas Reins tale i Eidsvollsforsamlingen 13. mai 1814 i anledning Finanskomiteens innstilling.. Kairos. Nettsted for retorikk 2023
OSLOMET UiO UiT Untitled
 
2 Berge, Kjell Lars.
Skrivehandlinger – ikke genrer – som grunnlag for skriveundervisningen?. Nationalt videncenter for læsning 2023
UiO Untitled
 
3 Berge, Kjell Lars.
Skriving og skriveundervisning: skriving som grunnleggende ferdighet. I: 101 skrivegrep - em teoretisk og praktisk skrivedidaktikk. Fagbokforlaget 2023 ISBN 9788245043396. s. 17-42
UiO Untitled
 
4 Berge, Kjell Lars; Kverndokken, Kåre; Bakke, Jannike Ohrem.
Kunnskapsminister Tonje Brenna bør styrke skriveundervisningen Debatt: Bruk av samtaleroboter og annen digital teknologi gir ikke gode elevskrivere.. Utdanningsnytt.no 2023
UiT OSLOMET UiO USN Untitled
 
5 Berge, Kjell Lars; Ledin, Per.
Texts as Cultural Artefacts: Theoretical Challenges to Empirical Research on Utterances and Texts. I: Nordic perspectives on the discourse of things. Sakprosa texts helping us navigate and understand an ever-changing reality. Palgrave Macmillan 2023 ISBN 978-3-031-33124-4.
UiO Untitled
 
6 Tønnesson, Johan Laurits; Grape, Signy; Gundersen, Trygve Riiser; Berge, Kjell Lars.
Haugianerne: bevegelsen som trosset det dansk-norske diktaturet. Postkasten SAKLIG! fra Universitetsplassen [Radio] 2023-11-15
UiO Untitled
 
2022
7 Berge, Kjell Lars.
En sjuer er ikke løsningen på problemet med karakterinflasjon. Forskersonen.no 2022
UiT UiO Untitled
 
8 Berge, Kjell Lars.
Fire argumenter for retorikkens gjeninnføring. En historisk refleksjon over noen trekk ved utviklingen av nyere skandinavisk retorikk.. I: Är man två har man alltid en publik. Festskrift till Lennart Hellspong. : Lunds universitet 2022 ISBN 978-91-7267-469-1. s. 23-33
UiO Untitled
 
9 Berge, Kjell Lars.
Folkemening, religiøs deliberasjon og offentlighet i Danmark-Norge. Retorikkfaglige refleksjoner over Trygve Riiser Gundersens bok «Haugianerne. Enevelde og undergrunn 1795-1799». Retorikkmagasinet KAIROS 2022
UiT UiO Untitled
 
10 Berge, Kjell Lars.
Forgjeves innsats eller utfordrende muligheter? Skriving som grunnleggende ferdighet i norsk skole.. Norsklæreren 2022 ;Volum 2022.(4) s. 33-45
UiO Untitled
 
11 Berge, Kjell Lars.
Grunnleggende muntlige ferdigheter i norsk skole: Kritiske perspektiv på den utdanningspolitiske og faglige forankringen. I: Samtale, samskrive, samhandle : Nye perspektiv på muntlighet og skriftlighet i samspill. Universitetsforlaget 2022 ISBN 978-82-15-05724-8. s. 211-228
UiO Untitled
 
12 Berge, Kjell Lars.
Hva er egentlig ytringsfrihet?. Kairos. Nettsted for retorikk 2022
UiO Untitled
 
13 Berge, Kjell Lars.
Morsmålsfaget i skandinavisk skole - en sammenlikning av morsmålsfagene i den studiespesialiserende videregående skolen. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk 2022 (1) s. 13-21
UiO Untitled
 
14 Berge, Kjell Lars; Tønnesson, Johan Laurits.
Skap rom for kunnskapslitteraturen!. Prosa - tidsskrift for skribenter 2022
UiO UiT Untitled
 
2021
15 Berge, Kjell Lars.
En teoretisk diskussion av sakprosaforskning i relation till andra textteorier. Forum för textforskning; 2021-05-04 - 2021-05-05
UiO Untitled
 
16 Berge, Kjell Lars.
Fremragende om skrivefrihetens ytringskultur. Rhetorica Scandinavica 2021 ;Volum 83. s. VII-XII
UiO Untitled
 
17 Berge, Kjell Lars.
Using Textbooks to Constitute a Nation: On Ove Høegh-Guldberg’s Text- book Reforms in 18th Century Denmark-Norway. I: Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020. Brill|Sense 2021 ISBN 978-90-04-44954-1. s. 79-94
UiO Untitled
 
18 Berge, Kjell Lars; Roos, Merethe.
Introduction. I: Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020. Brill|Sense 2021 ISBN 978-90-04-44954-1. s. 1-12
USN UiO Untitled
 
19 Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn; Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred; Thygesen, Ragnar.
Nye grep om skriveopplæringa. Forskingsfunn og praksiserfaringar. Universitetsforlaget 2021 (ISBN 9788215028705) 432 s.
UiO UIA NTNU Untitled
 
20 Roos, Merethe; Berge, Kjell Lars; Edgren, Henrik; Hiidenmaa, Pirjo; Matthiesen, Christina.
Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020. Brill|Sense 2021 (ISBN 978-90-04-44954-1) 400 s.
USN UiO Untitled
 
2020
21 Berge, Kjell Lars; Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik; Roos, Merethe.
Linné, en foreløpig avslutning (10.10.2020). Klassekampen 2020
HIOF UIS UiO USN UiT Untitled
 
22 Burner, Tony; Berge, Kjell Lars.
Eksamen svekker mulighetene for god læringskultur. Khrono.no 2020
USN UiO Untitled
 
23 Roos, Merethe; Berge, Kjell Lars; Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik.
Linné. En oppklaring (26.9.2020). Klassekampen 2020
UiT USN UIS HIOF UiO Untitled
 
24 Skar, Gustaf Bernhard Uno; Berge, Kjell Lars.
”Så blir elever bättre på att skriva”. Svenska dagbladet 2020
UiO NTNU Untitled
 
2019
25 Berge, Kjell Lars.
Hva bør vi gjøre med eksamen i norsk skriftlig hovedmål, videregående skole? Et forslag til en læringsforankret sluttvurdering av elevers skrivekompetanse. I: Det (nye) nye norskfaget. Fagbokforlaget 2019 ISBN 9788245033267. s. 173-190
UiO Untitled
 
26 Berge, Kjell Lars.
Skriftkulturforsking i Norden. Nokre overordna perspektiv på forskingsfeltet og forskingsresultat på 2000-talet. I: Skriftkulturstudiar i ei brytingstid. Cappelen Damm Akademisk 2019 ISBN 9788202632663. s. 21-52
UiO Untitled
 
27 Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Evensen, Lars Sigfred; Otnes, Hildegunn; Thygesen, Ragnar.
Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice 2019 ;Volum 26.(1) s. 6-25
UiO UIA NTNU Untitled
 
2018
28 Berge, Kjell Lars.
Bildningsbegreppet ur ett skrift- och textkulturellt perspektiv. Æresdoktorforedrag; 2018-10-02
UiO Untitled
 
29 Berge, Kjell Lars.
Dannelse til medborgerskap: retorikkens muligheter og utfordringer. Forskerkurs; 2018-06-17
UiO Untitled
 
30 Berge, Kjell Lars.
Er klart språk nok? Om klarspråk som demokratiprosjekt. Kurs; 2018-10-31
UiO Untitled
 
31 Berge, Kjell Lars.
Hva kan vi lære av Normprosjektet om god skriveopplæring. Kurs; 2018-03-14
UiO Untitled
 
32 Berge, Kjell Lars.
Hvordan legge til rette for god skriveopplæring. Ny skriveopplæring basert på Normprosjektet. Fagdag; 2018-09-12
UiO Untitled
 
33 Berge, Kjell Lars.
Hvordan legge til rette for god skriveopplæring? Ny skriveopplæring basert på Normprosjektet. Kurs; 2018-12-05
UiO Untitled
 
34 Berge, Kjell Lars.
Hvordan legge til rette for god skriveopplæring? Ny skriveopplæring basert på Normprosjektet. Kurs; 2018-08-07
UiO Untitled
 
35 Berge, Kjell Lars.
Hvordan legge til rette for god skriveundervisning?Ny skriveundervisning basert på Normprosjektet. Kurs; 2018-09-24
UiO Untitled
 
36 Berge, Kjell Lars.
Hvordan vurdere dybdelæring? Læreplanreformen er forgjeves uten en reform av vurderingssystemet i skolen.. Morgenbladet 2018
UiO Untitled
 
37 Berge, Kjell Lars.
Kunnskapsdepartementet tar feil. Vurderingssystemet i skolen må reformeres.. Dagsavisen 2018
UiO Untitled
 
38 Berge, Kjell Lars.
Nordisk literacyforskning i internasjonal belysning. Mønstre og tendenser. Æredoktorforelesninger; 2018-10-03
UiO Untitled
 
39 Berge, Kjell Lars.
Om (det nasjonale) kvalitetsvurderingssystemet og revideringen av L06. Konferanse; 2018-11-27
UiO Untitled
 
40 Berge, Kjell Lars.
Om (det nasjonale) kvalitetsvurderingssystemet og revideringen av L06. Konferanse; 2018-05-24
UiO Untitled
 
41 Berge, Kjell Lars.
Retorikk og demokratisk medborgerskap i det norske samfunnet. Seminar; 2018-09-26 - 2018-09-26
UiO Untitled
 
42 Berge, Kjell Lars.
Skriftkulturforsking i Norden. Nokre overordna perspektiv på forskingsfeltet og forskingsresultat på 2000-talet. Konferanse; 2018-06-06
UiO Untitled
 
43 Berge, Kjell Lars.
Writing Development and Education Standards in Crossnational Perspective. Konferanse; 2018-08-21
UiO Untitled
 
44 Berge, Kjell Lars; Marti, Kristin Torjesen; Skar, Gustaf Bernhard Uno.
Young Students’ Writing Development. A longitudinal study. EARLI SIG Writing Conference 2018; 2018-08-29 - 2018-08-31
NTNU UiO Untitled
 
45 Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Bernhard Uno.
Young Students’ Writing Development. A longitudinal study. Konferanse; 2018-08-30
NTNU UiO Untitled
 
46 Berge, Kjell Lars; Tønnesson, Johan.
Klart språk, dannelse og demokrati. Humanioradagene; 2018-10-29
UiO Untitled
 
2017
47 Berge, Kjell Lars.
Crisis, what crisis? Meld.St.25 (2016-2017). Melding til Stortinget. Humaniora i Norge. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2017 (2) s. 122-125
UiO Untitled
 
48 Berge, Kjell Lars.
Det gamle norskfaget er dødt - leve det nye norskfaget!. Norsklæreren 2017 (1) s. 26-34
UiO Untitled
 
49 Berge, Kjell Lars.
Utviklingen av en naturvitenskapelig skrift- og tekstkultur i 1700-tallets Danmark-Norge. Johan Ernst Gunnerus og Det Trondhjemske Selskabs skrifter. I: Sann opplysning? Naturvitenskap i nordiske offentligheter gjennopm fire århundrer. Cappelen Damm Akademisk 2017 ISBN 9788202566265. s. 75-100
UiO Untitled
 
50 Berge, Kjell Lars.
Vi må styrke skriveopplæringen i skolen. Forskning.no 2017
UiO Untitled
 
    Vis neste liste