2023
|
1. |
Ingebretsen, Silje Merethe Hansen; Vartun, Marika; Bjermeland, Monica. Hjerneskaden lager trøbbel for samtaler og kommunikasjon. Forskning.no [Internet] 2023-09-19 UiO
Untitled
|
|
2. |
Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Vartun, Marika. Unge med utviklingshemming er avhengige av en ekstraordinær foreldreinnstas for å lykkes med jobb. https://www.uv.uio.no/isp/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2 [Internet] 2023-06-29 UiO
Untitled
|
|
3. |
Vartun, Marika. Unge med utviklingshemming er avhengige av en ekstraordinær foreldreinnsats for å lykkes med jobb. utdanningsforskning.no 2023 UiO
Untitled
|
|
4. |
Vartun, Marika; Bjermeland, Monica. Barn fra fattige familier ligger to og et halvt år etter barn fra rike familier på skolen. Forskning.no 2023 UiO
Untitled
|
|
5. |
Vartun, Marika; Bjermeland, Monica. Hjerneskaden lager trøbbel for samtaler og kommunikasjon. Forskning.no 2023 UiO
Untitled
|
|
6. |
Vartun, Marika; Sigstad, Hanne Marie Høybråten. Unge med utviklingshemming er avhengig av en ekstraordinær foreldreinnsats for å lykkes med jobb. utdanningsforskning.no [Internet] 2023-08-25 UiO
Untitled
|
|
7. |
Vartun, Marika; Vinge, Heidi Raae. Mestringskurs mot depresjon reduserer ønsket om å droppe ut av skolen. Forskning.no 2023 UiO
Untitled
|
2022
|
8. |
Vartun, Marika. Kreftoverlevelse er hardt arbeid, særlig når man er ung. Forskning.no 2022 UiO
Untitled
|
|
9. |
Vartun, Marika. Unge voksne med lett utviklingshemming forteller hvordan de har lyktes med å få en jobb. Forskning.no 2022 UiO
Untitled
|
|
10. |
Vartun, Marika; Bjermeland, Monica. Kan vi forebygge utviklingen av psykopatiske trekk hos barn og unge?. Forskning.no 2022 UiO
Untitled
|
|
11. |
Vartun, Marika; Bjørnødegård, Vilde. En del elever blir sjelden lyttet til i skolen. Forskning.no 2022 UiO
Untitled
|
|
12. |
Vartun, Marika; Sigstad, Hanne Marie Høybråten. Unge voksne med lett utviklingshemming forteller hvordan de har lyktes med å få en jobb.. https://www.uv.uio.no/isp/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2 [Internet] 2022-12-09 UiO
Untitled
|
|
13. |
Vartun, Marika; Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Garrels, Veerle. Unge voksne med lett utviklingshemming forteller hvordan de har lyktes med å få en jobb.. forskning.no [Internet] 2022-12-09 UiO OSLOMET
Untitled
|
2021
|
14. |
Evjen, Katja; Vartun, Marika. Adopsjonsfamilier bør få bedre støtte etter at barnet er adoptert. Forskning.no 2021 UiO
Untitled
|
|
15. |
Evjen, Katja; Vartun, Marika. Lærere trenger støtte for å hjelpe de innadvendte barna. Forskning.no 2021 UiO
Untitled
|
|
16. |
Evjen, Katja; Vartun, Marika. Minoritetsspråklige barn lærer flere ord med ny app. Forskning.no 2021 UiO
Untitled
|
|
17. |
Vartun, Marika. Elever med dysleksi kan slite mer når læreboka blir erstattet med nettet. Forskning.no 2021 UiO
Untitled
|
|
18. |
Vartun, Marika. Hvorfor sliter noen med både lesing og regning?. Forskning.no 2021 UiO
Untitled
|
|
19. |
Vartun, Marika. Ny lyttetest gir endå betre utbytte av avansert høyreapparat. Forskning.no 2021 UiO
Untitled
|
|
20. |
Vartun, Marika. Slik kan barnehagen sikre en god overgang til skolen. Forskning.no 2021 UiO
Untitled
|
|
21. |
Vartun, Marika. Trening på å forme språklyder kan hjelpe barn med store lesevansker. Forskning.no 2021 UiO
Untitled
|
|
22. |
Vartun, Marika; Boesen, Julia Oliane; Thorsen, Sibel. God nok test for barn med språkvanskar?. Forskning.no 2021 UiO
Untitled
|
|
23. |
Vartun, Marika; Grønlid, Gunnhild Nedberg. Språk-app kan berike ordforrådet til barn. Forskning.no 2021 UiO
Untitled
|
|
24. |
Vartun, Marika; Heie, Magnus. Nyutdannede ungdomsskolelærere trives, mens erfarne lærere vil slutte. Forskning.no 2021 UiO
Untitled
|
|
25. |
Vartun, Marika; Koppang Frøjd, Elise. Opplæringstilbudet til elever med utviklingshemming bør fornyes. Forskning.no 2021 UiO
Untitled
|
|
26. |
Vartun, Marika; Zachrisson, Henrik Daae. Hvordan bistå en forsker til å kommunisere forskning? Marika Vartun og Henrik Zachrisson, Universitetet i Oslo. Forskning får verdi gjennom kommunikasjon, og kommunikasjon er et evalueringskriterium i de fleste søknadstyper. Det forventes at forskere, i tillegg til de tradisjonelle fagfellekanalene, benytter ulike plattformer for å formidle forskningen sin ut i samfunnet. Vi får et eksempel på fruktbart samarbeid mellom forsker og kommunikasjonsrådgiver.. NARMA årskonferanse 2021: Europa i endring, fra politikk til praksis, 9. – 11. mars 2021; 2021-03-10 - 2021-03-10 UiO
Untitled
|
|
27. |
Zachrisson, Henrik Daae; Vartun, Marika; Borge, Laila. Kommunikasjonsarbeid gjør journalistene mindre skumle. NARMA Norsk nettverk for forskningsadministrasjon [Internet] 2021-03-10 UiO
Untitled
|
2020
|
28. |
Nyborg, Geir; Mjelve, Liv Heidi; Colvin, Shane David; Vartun, Marika. Slik kan læreren hjelpe de stille elevene til å mestre skolen. Institutt for spesialpedagogikk, UIO, hjemmeside [Internet] 2020-12-17 UiO
Untitled
|
|
29. |
Vartun, Marika. Barn som er svært for tidlig fødte står i fare for å ha store språkvansker over lang tid. utdanningsforskning.no 2020 UiO
Untitled
|
|
30. |
Vartun, Marika. Slik kan barnehagen og skolen gi alle barn et rikere ordforråd. Forskning.no 2020 UiO
Untitled
|
|
31. |
Vartun, Marika. Slik utvikler barn leseforståelse. Forskning.no 2020 UiO
Untitled
|
|
32. |
Vartun, Marika. Stille og innadvendte elever trenger ekstra støtte fra læreren. Forskning.no 2020 UiO
Untitled
|
|
33. |
Vartun, Marika; Koppang Frøjd, Elise; Horn Talgø, Kristin. Hjemmekarantene: Slik kan du hjelpe smårollingen til å bli bedre i matte. Forskning.no 2020 UiO
Untitled
|
|
34. |
Vartun, Marika; Kvaal, Julie Nybakk; Koppang Frøjd, Elise. Hvordan går det med barna som overlever ondartet hjernesvulst?. Forskning.no 2020 UiO
Untitled
|
|
35. |
Vartun, Marika; Nyborg, Geir; Mjelve, Liv Heidi. Stille og innadvendte elever trenger ekstra støtte fra læreren. UiO
Untitled
|
|
36. |
Vartun, Marika; Thorsen, Sibel. Et enkelt spørreskjema avdekker plager med tinnitus. Forskning.no 2020 UiO
Untitled
|
2019
|
37. |
Haukedal, Christiane Lingås; Vartun, Marika. Selv om barna hører svært dårlig, trives de like godt som andre barn. forskning.no [Internet] 2019-03-27 UiO
Untitled
|
|
38. |
Kalandadze, Tamara; Vartun, Marika. Forsker avkrefter myte om personer med autisme. Forskning.no [Internet] 2019-03-06 HIOF UiO
Untitled
|
|
39. |
Vartun, Marika. Barn med språkvansker strever unødvendig med mye. Forskning.no 2019 UiO
Untitled
|
|
40. |
Vartun, Marika. Forsker avkrefter myte om personer med autisme. Forskning.no 2019 UiO
Untitled
|
|
41. |
Vartun, Marika. Kan stamming kureres? Hør Guttormsen på BBC CrowdScience. utdanningsforskning.no 2019 UiO
Untitled
|
|
42. |
Vartun, Marika. Selv om barna hører svært dårlig, trives de like godt som andre barn. Forskning.no 2019 UiO
Untitled
|
|
43. |
Vartun, Marika. Slik kan barnehagen hjelpe barn med autisme inn i leken. Forskning.no 2019 UiO
Untitled
|
|
44. |
Vartun, Marika. Slik kan lærerne sikre en god lesestart for alle. Forskning.no 2019 UiO
Untitled
|
|
45. |
Vartun, Marika. Sosial bakgrunn er avgjørende for barns læring. Forskning.no 2019 UiO
Untitled
|
|
46. |
Vartun, Marika; Høegh-Omdal, Kathrine. Læring på nett kan være vanskelig for elever med dysleksi. Forskning.no 2019 UiO
Untitled
|
|
47. |
Vartun, Marika; Næss, Kari-Anne Bottegaard. Forsker avkrefter myte om personer med Autisme. UV. UIO.no [Internet] 2019-03-06 UiO
Untitled
|
|
48. |
Vartun, Marika; Rødal, Aina. Barn med nedsatt hørsel sliter med melodien i språket. Forskning.no 2019 UiO
Untitled
|
|
49. |
Vartun, Marika; Thorsen, Sibel; Øvregard, Trude Schmidt. Rekk opp hånda hvis du har opplevd uro i klasserommet!. utdanningsforskning.no 2019 UiO
Untitled
|
|
50. |
Vartun, Marika; Tjora, Anna Dyrkorn. Barn må forstå både språk og regning i matte. Forskning.no 2019 UiO
Untitled
|